Każdy, kto zakłada działalność gospodarczą, musi wskazać miejsce siedziby swojej firmy. Wiele osób, które zaczynają prowadzić firmę w domu, nie zdaje sobie sprawy z obowiązków, jakie z tego wynikają. Decydując się na założenie biznesu i wskazanie domowego adresu trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami. Tłumaczymy, na co zwrócić uwagę.
Początek działalności gospodarczej to wiele urzędowych obowiązków po stronie przedsiębiorcy. Zgłoszenie do urzędu skarbowego, wybranie właściwej formy opodatkowania, rejestracja w ZUS i w Vat kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem tego podatku.
W sytuacji kiedy decydujemy się na założenie firmy w domu mamy też inne obowiązki. Musimy poinformować o tym urząd gminy, dostawców mediów oraz w należyty sposób przechowywać dokumenty firmowe.
Podatki dla rozpoczynających działalność gospodarczą: przewodnik po formach opodatkowania — PIT.pl
Działalność w domu a podatek od nieruchomości
Prowadząc działalność w domu, często trzeba pamiętać o wyodrębnieniu powierzchni i wskazaniu jej w gminie do opodatkowania. W sytuacji kiedy zaliczamy domowe opłaty do kosztów, proporcjonalną powierzchnię nieruchomości należy opodatkować. W przypadku prowadzenia działalności w domu podatek od nieruchomości wzrośnie nawet kilkukrotnie, z uwagi na fakt, że jego stawki są wyższe dla nieruchomości wykorzystywanych w działalności gospodarczej. W przypadku nieruchomości mieszkalnych w 2023 r. maksymalna stawka podatku wynosi 1,00 zł za m kw. powierzchni użytkowej natomiast tych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej stawka jest prawie 30 razy wyższa i wynosi 28,78 zł za m kw.
Firma pod prywatnym adresem a koszty mediów
Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości należy powiadomić dostawców mediów o prowadzonej działalności gospodarczej. Tu też stawki opłat są wyższe i uzależnione od umów z dostawcami wody czy prądu.
Firma bez ZUS? Od 1 lipca wzrost limitu przychodów na działalności nierejestrowanej — PIT.pl

Źródło: Shutterstock
Zmiany dotyczące mieszkania lub domu należy zgłosić
W sytuacji kiedy profil prowadzonej działalności gospodarczej wymaga zmiany warunków korzystania z części lokalu mieszkalnego (na przykład zaadaptowanie jednego pokoju na gabinet dentystyczny lub salon fryzjerski), konieczne może się okazać zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania do właściwego organu administracji publicznej.
|
Zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części jest:
|
Prowadzisz firmę w domu zadbaj o właściwe przechowywanie dokumentów
W przypadku prowadzonej w domu działalności przedsiębiorca ma też szereg obowiązków z zakresie przechowywania dokumentów. Ważne są terminy przechowywania dokumentacji dotyczącej działalności gospodarczej oraz ich ochrona w miejscu, do którego nie będą miały dostępu osoby niepowołane. Dodatkowo dokumenty firmowe należy chronić przed zniszczeniem, pożarem czy zalaniem. To jak długo należy przechowywać dokumenty firmowe, zależy od ich rodzaju i tak:
- 50 lat (od zakończenia przez ubezpieczonego pracy u danego płatnika) – dokumentacja pracownicza,
- 5 lat – dokumenty rachunkowe: księgi rachunkowe, pozostałe dowody księgowe i dokumenty, dokumenty inwentaryzacyjne, kopie rachunków, kopie i oryginały faktur,
- 5 lat – dokumenty zgłoszeniowe, rozliczeniowe i płatnicze ZUS.
Firma w domu a koszty podatkowe
Wiele wydatków związanych z firmą w domu może stanowić koszt podatkowy. Pod warunkiem że wydatki te są racjonalne i uzasadnione z prowadzoną działalnością przedsiębiorcy. Stąd prowadząc firmę w domu, przedsiębiorca będzie mógł do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej zaliczyć część wydatków na czynsz, media, czy część odsetkową raty kredytu. Wydatki te należy określić proporcjonalnie do części mieszkania czy domu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej. W tym celu należy podzielić powierzchnie mieszkania/domu, która jest wykorzystywana w działalności gospodarczej przez całą powierzchnię mieszkania. W przypadku mediów można poprosić o odrębne faktury lub wydzielenie opłat za te związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
