Zakończenie działalności – mikrorachunek z NIP czy z PESEL

Iwona Maczalska

Od stycznia 2020 roku przedsiębiorcy realizując przelewy podatkowe muszą je przekazać na indywidualny mikrorachunek podatkowy, wygenerowany na podstawie numeru NIP. Czy po zamknięciu firmy należy wygenerować nowy mikrorachunek na podstawie numeru PESEL?

Od stycznia 2020 roku każdy płatnik i podatnik PIT otrzymał swój własny mikrorachunek do wpłat podatku PIT, CIT i VAT. Wyjątek stanowią przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej, a także rozliczający deklarację VAT-12 czy VAT od importu. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule ,,Karta podatkowa, VAT-14 oraz VAT w imporcie bez mikrorachunku podatkowego.

Mikrorachunek podatkowy z numerem NIP czy PESEL

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą – bez względu na to, czy uzyskuje również inne źródła przychodu np. z tytułu umowy o pracę, zobowiązany jest dokonywać przelewów na indywidualny mikrorachunek wygenerowany na podstawie numeru NIP. Oznacza to, że podatnik powinien używać mikrorachunku zawierającego numer NIP ze względu na sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeżeli jednak zdarzy się, że wpłata zostanie zrealizowana na mikrorachunek zawierający numer PESEL – to kwota ta zostanie również zaksięgowana prawidłowo. Jak twierdzi Ministerstwo Finansów – kluczowe znaczenie ma tutaj sama identyfikacja podatnika.

Czy po zamknięciu firmy wygenerować nowy numer mikrorachunku?

Wiele wątpliwości budzi kwestia dokonywania przelewów podatkowych na mikrorachunek firmowy (z numerem NIP) po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Ze względu na to, że zamknięcie firmy automatycznie powoduje zmianę identyfikatora podatkowego z NIP na PESEL – na podatniku ciąży obowiązek ponownego wygenerowania numeru mikrorachunku podatkowego – tym razem zawierającego numer PESEL.

Podatek PIT VATZawieszanie firmy