Księgowość jako fundament rozwoju

Od początku 2019 r. obowiązuje nowelizacja przepisów ustaw o podatku dochodowymPIT i CIT w zakresie podatku u źródła (WHT). Od tego roku przedsiębiorcy będący płatnikami podatku u źródła muszą zwrócić większą uwagę na swoje rozliczenia międzynarodowe.
Zgodnie z rozporządzeniami Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w stosunku do części podatników, płatników oraz czynności zostało wyłączone lub ograniczone stosowanie art. 26 ust. 2e ustawy CIT i odpowiednio art. 41 ust. 12 ustawy PIT, czyli obowiązkowy pobór podatku u źródła według podstawowej stawki w odniesieniu do płatności przekraczających 2 mln zł rocznie. Obowiązki w tym zakresie zostały odroczone do 30 czerwca 2019 r., co oznacza, że przedsiębiorcy mają dodatkowy czas na wdrożenie odpowiednich działań dotyczących zwłaszcza płatności powyżej 2 mln zł. Należy jednak wskazać, że pozostałe nowe wymogi w zakresie podatku u źródła obowiązują już od 1 stycznia 2019 r.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT 20% podatek u źródła pobierany jest z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Oznacza to, że usługi zakupione za granicą, inne niż te objęte niniejszym postanowieniem, nie podlegają WHT i nie podlegają wymogom wynikającym ze znowelizowanej ustawy. Należy zwrócić jednak uwagę na ostatnią część przepisu, gdzie ustawodawca wskazał, że podatkiem u źródła objęte są także usługi „o podobnym charakterze”. Oznacza to, że katalog usług podlegających WHT jest otwarty, co rodzi wiele niepewności. W związku z powyższym usługi niematerialne powinny być starannie zinwentaryzowane, a płatnik winien dokonać dokładnego podziału usług podlegających WHT.
Jeżeli roczna łączna kwota „kwalifikowanych” płatności na rzecz jednego odbiorcy nie przekracza 2 mln zł, zasadniczo warunki formalne wymagane do zastosowania stawki opartej na umowie lub zwolnienia pozostaną takie same jak te obowiązujące w 2018 r. (z wyjątkiem bardziej rygorystycznej definicji rzeczywistego właściciela).
Jednakże obecnie przy ustalaniu, czy zastosowanie znajdzie obniżona stawka lub zwolnienie przewidziane w odpowiedniej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik podatku jest zobowiązany do sprawdzenia z należytą starannością, czy obniżona stawka lub zwolnienie ma zastosowanie, biorąc pod uwagę charakter i skalę działalności gospodarczej płatnika podatku. Dodatkowo wciąż wymagane jest gromadzenie dokumentacji do zastosowania stawki zwolnienia / umowy, np. certyfikatu rezydencji podatkowej, oświadczenie podatnika o braku zwolnienia podatkowego od dochodu międzynarodowego.
Nowelizacja przepisów obowiązująca od początku 2019 r. nie wyjaśnia terminu „należytej staranności”. Koncepcja ta ma już jednak zastosowanie w Polsce w odniesieniu do innych podatków. W przypadku podatku VAT odczytywana jest głównie w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Polskie organy podatkowe przyjmują jednak bardziej rygorystyczne podejście w tym zakresie. Konieczne jest zatem przestrzeganie zarówno polskiej praktyki podatkowej, jak i wytycznych z wyroków TSUE.
Należyta staranność powinna być rozumiana jako podejmowanie uzasadnionych kroków w celu weryfikacji, czy spełnione są formalne i faktyczne warunki zastosowania zwolnienia z podatku u źródła / obniżonej stawki podatku u źródła, poprzez:
Stopień należytej staranności zależy od wielkości i zakresu działalności płatnika. Ustawodawca wskazuje bowiem wprost, że: „przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika”. Co do zasady im większy płatnik podatku, tym stosowane procedury powinny być bardziej kompleksowe i kompletne.
Zastosowanie nowych regulacji w tym zakresie zostało odroczone do 30 czerwca 2019 r. Niemniej od 1 lipca 2019 r. w przypadkach, w których „kwalifikowane” płatności na rzecz jednego odbiorcy przekroczą kwotę 2 mln PLN rocznie, płatnik powinien pobrać podatek u źródła od nadwyżki ponad 2 mln PLN przy standardowych stawkach, tj. w wysokości 20% w przypadku usług niematerialnych. W takiej sytuacji obniżenie stawki lub zwolnienia oparte na umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, jak również te przewidziane w przepisach krajowych nie będą miały zastosowania. W przypadku braku klauzuli ubruttowiającej w umowie z kontrahentem co do zasady o równowartość kwoty podatku u źródła należy pomniejszyć płatność na rzecz kontrahenta, a podatek zapłacić do 7 dnia następnego miesiąca po miesiącu płatności do właściwego organu podatkowego.
Ustawodawca przewidział trzy metody dotyczące podatku u źródła przy płatnościach przekraczających 2 mln zł rocznie:
Pierwsza z opcji zakłada płatność podatku w ustawowym terminie, a następnie wystąpienie do urzędu z wnioskiem o zwrot, przy spełnieniu odpowiednich warunków. Można ubiegać się o zwrot podatku, jeżeli podatek został zapłacony z własnych środków płatnika, a płatnik podatku poniósł ciężar ekonomiczny tego podatku.
Wniosek o zwrot podatku powinien zawierać:
Wnioskodawca w celu wykazania zasadności zwrotu powinien załączyć następujące dokumenty: (i) certyfikat rezydencji podatkowej; (ii) potwierdzenie przelewu dotyczącego płatności podlegających WHT; (iii) umowy związane z płatnością; (iv) oświadczenie podatnika dotyczące spełnienia warunków zwolnienia; (v) oświadczenie o statusie rzeczywistego właściciela należności; oraz (vi) potwierdzenie, że podatnik prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, z którą związane są płatności.
Wniosek zostanie rozpatrzony przez urząd skarbowy, który wyda decyzję w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym wniosek został złożony. Ten okres może jednak zostać przedłużony przez urząd skarbowy, jeżeli ocena wniosku nie będzie mogła zostać sfinalizowana w tym terminie. Weryfikacja warunków zwrotu może również obejmować przeprowadzenie kontroli podatkowej na terytorium kraju siedziby podatnika.
Podatnik może złożyć do urzędu skarbowego oświadczenie, które potwierdza, że:
Punkt ten obejmuje m.in. zastosowanie nowej definicji „beneficjenta rzeczywistego” i potwierdzenie, że odbiorca prowadzi „rzeczywistą działalność gospodarczą” o wymaganym poziomie merytorycznym określonym w ustawie o CIT.
Oświadczenie powinno być podpisane przez wszystkich członków zarządu podmiotu wypłacającego, pod rygorem odpowiedzialności osobistej w przypadku, gdyby oświadczenie nie było w pełni zgodne ze stanem faktycznym. Oświadczenie nie może być podpisane przez pełnomocnika. Oświadczenie składane jest drogą elektroniczną. Jest ono ważne przez dwa miesiące. Po tym okresie należy je ponownie złożyć.