
Zdarzają się sytuacje, w których pracownik zgubił świadectwo pracy. Wyjaśniamy, w jakiej formie pracodawca powinien wydać świadectwo pracy?
» Świadectwo pracy - wzór obowiązujący od 10 lipca opublikowany w Dzienniku Ustaw
Do redakcji PIT.pl zwróciła się z zapytaniem czytelniczka, Pani Jagoda zgubiła swoje świadectwo pracy. Dokument jest niezbędny do udokumentowania stażu pracy u nowego pracodawcy. Tłumaczymy, w jakiej formie i kiedy były pracodawca powinien wydać dokument.
Duplikat, odpis czy kopia?
Zgodnie z art. 94 [12] Kodeksu pracy
Pracodawca wydaje kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek:
1)
2)
– złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.
Zgodnie ze zmianami przepisów, które obowiązują od 7 września 2019 roku Pracodawca ma 30 dni od momentu otrzymania wniosku na wydanie kopii świadectwa pracy. Kopię dokumentu pracodawca powinien wydać potwierdzoną za zgodność z dokumentacją pracowniczą.
Źródło: Shutterstock
Co kiedy pracodawca już nie istnieje a pracownik potrzebuje pozyskać kopię świadectwa pracy?
W sytuacji kiedy firma, w której otrzymaliśmy świadectwo pracy nie istnieje pomocy może być ZUS. W ZUS można uzyskać informacje gdzie znajdują się dokumenty zlikwidowanego pracodawcy. Informacje o miejscu przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców można znaleźć również w ewidencji przechowawców akt osobowych i płacowych znajdującej się na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Aktualnie świadectwa pracy powinny być przechowywane 50 lat.