Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się nowe założenia do projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zmodyfikują one zasady ustalania płacy minimalnej w kolejnych latach. Zmiany są realizacją dyrektywy Unii Europejskiej, która musi zostać wprowadzona w Polsce najpóźniej 15 listopada.
» 4300 zł brutto. Ile to netto? [Płaca minimalna od lipca 2024]
Założenia przygotowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Jakie zmiany wymusi unijna dyrektywa?

Źródło: shutterstock
Polska ustawa o minimalnym wynagrodzeniu a unijna dyrektywa
Jak tłumaczy w założeniach Ministerstwo Pracy ,, Zgodnie z dyrektywą, podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (tj.: siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany).
W świetle przepisów dyrektywy, aktualizacja ustawowych wynagrodzeń minimalnych będzie odbywać się co najmniej raz na dwa lata (lub nie rzadziej niż co cztery lata w przypadku państw, które stosują mechanizm automatycznej lub półautomatycznej indeksacji).
Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie mają wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne. W tym celu mogą one stosować orientacyjne wartości referencyjne powszechnie stosowane na poziomie międzynarodowym, takie jak np. 60 % mediany wynagrodzeń brutto, 50 % przeciętnego wynagrodzenia brutto lub inne orientacyjne wartości referencyjne stosowane na poziomie krajowym)”.
Zmiany w ustawie o pensji minimalnej. Ministerstwo wyróżnia aż 17 założeń
Zmiany w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu nie będą małe. W przygotowanych założeniach Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wyróżnia ich aż 17. Są one aktualnie opisane bardzo ogólnie, lecz już teraz wiadomo, że niektóre z nich to zmiany typowo kosmetyczne, definicyjne. Pojawiają się jednak również te, które będą miały większe znaczenie dla pracodawców i pracowników na pensji minimalnej.
Ministerstwo wyróżnia następujące zmiany:
- Uzupełnienie słownika pojęć znajdującego się w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu,
- Utrzymanie dwóch terminów zmiany płacy minimalnej w przypadku, gdy prognozowany na rok następny wskaźnik cen wynosić będzie co najmniej 105%. Wówczas płaca minimalna jak dotychczas będzie waloryzowana z dniem 1 stycznia i 1 lipca danego roku.
- Podniesienie roli Rady Dialogu Społecznego i oficjalne wyznaczenie jej jako organu doradczego w kwestiach związanych z ustalaniem i aktualizacją wysokości pensji minimalnej,
- Podkreślenie roli strony pracowników i strony pracodawców w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę a także ich zaangażowanie w ustalaniu i aktualizowaniu płacy minimalnej.
- Doprecyzowanie zasad corocznego ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Tak jak dotychczas ,,wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie corocznie przedmiotem negocjacji prowadzonych w ramach RDS. Rada Ministrów przedstawia RDS do negocjacji propozycje wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę dla pracowników oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych – w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku. Negocjacje prowadzone będą przez 30 dni od dnia otrzymania propozycji i informacji. Jeżeli w tym terminie RDS nie uzgodni ww. wysokości gwarancji płacowych, wówczas decyzje w tym zakresie podejmie Rada Ministrów w drodze rozporządzenia„
- Utrzymanie konieczności corocznego wzrostu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Utrzymana zostanie również zasada mówiąca, że jeśli w roku podejmowania negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB,
- Utrzymanie dotychczasowych zasad związanych ze sposobem zaokrąglania przy dokonywaniu obliczeń dotyczących płacy minimalnej i minimalnej stawki godzinowej,
- Umieszczenie w ustawie wartości referencyjnej, która będzie stosowana do oceny adekwatności wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- Wprowadzenie obowiązku dokonywania aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę co najmniej raz na 4 lata biorąc pod uwagę takie czynniki jak siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany,
- Uregulowanie samej procedury aktualizowania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jak tłumaczą projektodawcy ,,aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie dokonywać Rada Ministrów mając na uwadze stanowiska lub opinie strony pracowników i strony pracodawców RDS. Zgodnie z procedurą uzgadniania minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok następny, Rada Ministrów w roku aktualizacji będzie przedstawiała RDS propozycję minimalnego wynagrodzenia za pracę, która będzie już uwzględniała zastosowaną aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę”,
- Wprowadzenie obowiązku przekazywania sprawozdań co 2 lata do Unii Europejskiej, zawierających szereg danych o pensji minimalnej w tym m.in. dotyczących aktualnego poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę, czy odsetek pracowników objętych minimalnym wynagrodzeniem za pracę,
- Wprowadzenie wynagrodzenia minimalnego za pracę jako wynagrodzenia zasadniczego,
- Zmiany w zakresie terminu wypłaty wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej, podwyższenia kary za zaniżanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej, oraz wprowadzenia kary za niewypłacanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej,
- Zaostrzenie kar związanych z niewywiązywaniem się z obowiązków pracodawcy w zakresie płacy minimalnej. Założenia zakładają wprowadzenie nowego typu przestępstwa oraz wykroczenia, które związane są z naruszeniem prawa pracownika do wynagrodzenia za pracę, a także przewiduje naliczanie odsetek za nieterminowe wypłacenie należnych pracownikom wynagrodzeń,
- Wskazanie nowego terminu przeprowadzenia pierwszej aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przekazania pierwszego sprawozdania do Komisji Europejskiej,
- Pozostawienie dotychczas obowiązującego w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu z 2002 r. przepisu definiującego najniższe wynagrodzenie za pracę,
- Zachowanie mocy, do dnia 31 grudnia 2025 r., obwieszczenia ustalającego wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. Oznacza to, że przepisy projektu ustawy będą miały zastosowanie do ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 r.
Konieczny projekt dotyczący zmian w pensji minimalnej
Wskazane powyżej modyfikacje są jedynie ogólnymi założeniami, na podstawie których Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przygotuje teraz oficjalny projekt zmian w ustawie o płacy minimalnej. Projekt ten będzie zawierał już konkretne przepisy prawa.
Na wprowadzenie tak dużych zmian ministerstwo nie ma jednak zbyt wiele czasu. Przepisy nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu powinny bowiem być wdrożone najpóźniej do 15 listopada 2024 r.
