Skip to content

Wypełnianie informacji o warunkach zatrudnienia

Zatrudnienie w ramach stosunku pracy jest związane z licznymi obowiązkami dokumentacyjnymi po stronie pracodawcy. Dotyczy to wszystkich etapów zatrudnienia, w tym nawiązania stosunku pracy. Z tym etapem wiąże się m.in. wymóg przekazania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia.

Wiele danych w informacji dodatkowej

Zawarcie umowy o pracę w większości przypadków wiąże się z koniecznością przekazania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia, o której mowa w art. 29 § 3 K.p. Od 26 kwietnia 2023 r. informacja ta, zwana niekiedy informacją dodatkową, ma bardzo szeroki zakres danych (w porównaniu do poprzedniego stanu prawnego). Pracodawca musi bowiem wykazywać w niej dane dotyczące m.in.:

  • obowiązującego pracownika dobowego i tygodniowego wymiaru czasu pracy,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składników wynagrodzenia oraz świadczeń pieniężnych lub rzeczowych,
  • wymiaru przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, m.in. urlopu wypoczynkowego lub – jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania informacji – zasad jego ustalania i przyznawania.

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna być przekazana pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy. Ponadto pracownikowi należy przekazać – w terminie do 30 dni od dopuszczenia pracownika do pracy – informację o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których spływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym. Informacje te można przekazać w drodze odrębnego pisma. Zdarza się jednak w praktyce, że są one częścią informacji dodatkowej.

Zmiana każdej z danych zawartych w informacji dodatkowej wymaga jej aktualizacji – niezwłocznie, nie później jednak niż do dnia, w którym taka zmiana będzie miała zastosowanie do pracownika. Powyższy obowiązek nie dotyczy przypadków, gdy zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, o ile zostały one wskazane w informacji dodatkowej.

Problematyczne punkty informacji

Jeden z punktów informacji dodatkowej dotyczy innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składników wynagrodzenia oraz świadczeń pieniężnych i rzeczowych. W odniesieniu do tego punktu sygnalizowano wiele wątpliwości, np. co do tego, czy wskazywać w nim te uprawnienia czy świadczenia płacowe, do których pracownik potencjalnie może nabyć prawo, np. odprawę emerytalną czy dodatek za nadgodziny.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w odpowiedzi z dnia 6 czerwca 2023 r. udzielonej na pytanie naszego Wydawnictwa uznało, że wypełniając ww. punkt informacji dodatkowej, pracodawca powinien uwzględnić przysługujące pracownikowi świadczenia i składniki płacowe wynikające z przepisów ustawowych i zakładowych, w tym te, do których pracownik potencjalnie może nabyć prawo w przyszłości, jak m.in. odprawę emerytalną, wynagrodzenie przestojowe czy dodatki za pracę w nocy.

Kolejna wątpliwość dotyczyła wykazywania w informacji dodatkowej płatnych urlopów przysługujących pracownikowi. Zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy wyrażonym w odpowiedzi z dnia 7 lipca 2023 r., udzielonej na pytanie naszego Wydawnictwa, w tym punkcie należy podać informację o przysługującym pracownikowi urlopie wypoczynkowym, a także o innych urlopach wynikających ze stosunku pracy i płatnych przez pracodawcę, takich jak np. dodatkowy urlop wypoczynkowy dla pracownika niepełnosprawnego (patrz ramka).

Przykładowe wypełnienie punktów informacji o warunkach zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy i urlopów

Obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy

Przy założeniu, że pracownik na pełny etat zatrudniony jest w równoważnym systemie czasu pracy:
do 12 godzin na dobę, zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Przy założeniu, że pracownik zatrudniony na pół etatu ma zmienny grafik czasu pracy, przy dniówkach roboczych od 4 do 8 godzin:
od 4 do 8 godzin na dobę, zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy i przeciętnie 20 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Wymiar przysługującego pracownikowi płatnego urlopu (przy założeniu, że pracownik od kilku lat ma umiarkowany stopień niepełnosprawności, podjął zatrudnienie w trakcie roku na pełny etat i podnosi kwalifikacje zawodowe na studiach):

urlop wypoczynkowy za cały rok kalendarzowy: 26 dni; w 2024 r. wymiar urlopu proporcjonalnego do okresu zatrudnienia 7 dni,
dodatkowy urlop wypoczynkowy z tytułu niepełnosprawności za cały rok kalendarzowy: 10 dni; w 2024 r. wymiar urlopu proporcjonalnego do okresu zatrudnienia 3 dni,
urlop szkoleniowy – 21 dni w ostatnim roku studiów, na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu zawodowego.

Dużo trudności w praktyce przysparza też wykazanie we wspomnianej informacji danych o dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy (którego nie należy mylić z dobową i tygodniową normą czasu pracy). Zdaniem redakcji, w tym przypadku pracodawca może – przy rozkładach czasu pracy przewidujących różną liczbę godzin pracy w poszczególnych dniach roboczych lub/i przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 8 godzin – podać w informacji o warunkach zatrudnienia dane o wymiarze dobowym i tygodniowym w ten sposób, że wskazany zostanie przedział godzin, w którym będą się mieścić te wymiary.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)

autor: Agata Barczewska
Gazeta Podatkowa nr 82 (2165) z dnia 2024-10-10

Pracodawca przed sądem pracy. Wszystko na ten temat w poradniku na GOFIN.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *