Ulga podatkowa na nową inwestycję

Gazeta Podatkowa

Ulga podatkowa na nową inwestycję w formie zwolnienia z podatku dochodowego dotyczy kosztów inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne albo dwuletnich kosztów pracy. Kto i na jaki okres wyda decyzję o wsparciu? W jakiej wysokości trzeba zadeklarować poniesienie kosztów kwalifikowalnych, by uzyskać decyzję uprawniającą do korzystania z ulgi?

Decyzja o wsparciu

Pomoc publiczna na nową (początkową) inwestycję jest dostępna dla przedsiębiorców nie tylko z funduszy europejskich. Ten sam rodzaj pomocy występuje przy uldze podatkowej w formie zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji, co ma swoją podstawę w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o pdop (Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.) i art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o pdof (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Zwolnienie objęte regionalną pomocą inwestycyjną udzielane jest na podstawie decyzji o wsparciu. Decyzję tę wydaje minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek przedsiębiorcy, zawierający plan realizacji nowej inwestycji, o czym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 469). Wydawanie decyzji o wsparciu powierzono podmiotowi zarządzającemu danym obszarem, tj. zarządzającemu specjalną strefą ekonomiczną ustanowioną na podstawie przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 ze zm.). Każdy z zarządzających ma przypisany obszar określony w rozporządzeniu MPiT w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1698). Przykładowo obszar obejmujący powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, średzki (województwo dolnośląskie), wołowski, złotoryjski oraz miasto na prawach powiatu Legnica pozostaje we właściwości zarządzającego Legnicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Obszar, na jakim ma być zlokalizowana nowa inwestycja wyznacza zarządzającego obszarem, do którego przedsiębiorca składa wniosek o wydanie decyzji o wsparciu. Wzór tego wniosku jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia RM w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 108 ze zm.).

Ulga podatkowa na nową inwestycję

Decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest zobowiązany spełnić, dotyczące m.in. kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca.

Okres obowiązywania

Korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji obowiązuje przez okres ważności decyzji o wsparciu. Jest ona wydawana na okres:

  • 12 lat - w przypadku nowej inwestycji zlokalizowanej na terenie województwa dolnośląskiego, wielkopolskiego lub gminach należących do regionu warszawskiego stołecznego, zgodnie z rozporządzeniem RM w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (Dz. U. z 2021 r. poz. 2422 ze zm.),
  • 14 lat - w przypadku nowej inwestycji zlokalizowanej w regionie o maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszącej 30% lub 40% zgodnie z mapą pomocy regionalnej,
  • 15 lat - w przypadku nowej inwestycji zlokalizowanej w regionie o maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszącej 50% zgodnie z mapą pomocy regionalnej lub

gdy w dniu wydania decyzji teren, na którym ma być zlokalizowana nowa inwestycja, jest położony w co najmniej 51% w granicach specjalnej strefy ekonomicznej.

Przy ustalaniu okresu obowiązywania decyzji o wsparciu nie uwzględnia się podwyższania maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej określonej w rozporządzeniu RM w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027. Nie bierze się więc pod uwagę bonusów dla przedsiębiorców z sektora MŚP, dla których podwyższa się intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej. Dla przykładu dla przedsiębiorców, którzy zlokalizują nową inwestycję w województwie opolskim, lubuskim, kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim, podstawowa intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej wynosi 40%, co oznacza, że dla nich decyzja o wsparciu wydawana jest na okres 14 lat.

Przedmiot działalności

Decyzja o wsparciu nie może być wydana na prowadzenie niektórych działalności. Są one określone w § 2 rozporządzenia RM w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji. Decyzja ta nie jest wydawana na prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w zakresie: wytwarzania wyrobów tytoniowych, prowadzenia ośrodków gier oraz punktów przyjmowania zakładów wzajemnych, usług związanych z rekultywacją i pozostałych usług związanych z gospodarką odpadami, określonych w sekcji E w dziale PKWiU, obiektów budowlanych i robót budowlanych, określonych w sekcji F PKWiU. Nowością jest, że od 11 lipca 2025 r. decyzja o wsparciu może być wydawana na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji broni i amunicji określonej w sekcji C w dziale 25 w grupie 25.4 PKWiU, wytwarzania materiałów wybuchowych. Taka możliwość wynika z ostatniej nowelizacji rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej (...), która uchyliła przepisy wykluczające te działalności. W efekcie wsparcie na nową inwestycję w formie ulgi podatkowej może być udzielone przedsiębiorcy wykonującemu działalność w sektorze zbrojeniowym.

Kryteria ilościowe

Dla wydania decyzji o wsparciu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji przedsiębiorca musi spełnić kryteria ilościowe i jakościowe. Kryteria ilościowe odnoszą się do minimalnej wysokości kosztów kwalifikowalnych nowej inwestycji. Ich wysokość jest uzależniona od stopy bezrobocia w powiecie właściwym dla miejsca realizacji nowej inwestycji. I tak w odniesieniu do nowej inwestycji zlokalizowanej w powiecie, w którym stopa bezrobocia jest:

  • równa albo niższa od 60% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju (2,9% lub mniej), przedsiębiorca zobowiązuje się do poniesienia kosztów kwalifikowalnych inwestycji w wysokości co najmniej 100 mln zł,
  • wyższa od 60% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, lecz nie wyższa niż średnia krajowa (3,0% - 4,9%) - 80 mln zł,
  • wyższa od przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, lecz nie wyższa niż 130% średniej krajowej (5,0% - 6,4%) - 60 mln zł,
  • wyższa od 130% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, lecz nie wyższa niż 160% (6,5% - 7,8%) - 40 mln zł,
  • wyższa od 160% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, lecz nie wyższa niż 200% (7,9% - 9,8%) - 20 mln zł,
  • wyższa od 200% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, lecz nie wyższa niż 250% (9,9%-12,3%) - 15 mln zł,
  • wyższa od 250% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju (więcej niż 12,3%) - 10 mln zł.

Przeciętna stopa bezrobocia w kraju wyniosła 4,9%, według stanu na dzień 30 czerwca 2024 r., co wynika z obwieszczenia Prezesa GUS z dnia 25 września 2024 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarach powiatów (Mon. Pol. poz. 851). Obecnie na tej podstawie oblicza się progi poziomu bezrobocia w odniesieniu do minimalnej wartości kosztów nowej inwestycji.

Minimalne nakłady inwestycyjne nie są uzależnione od poziomu bezrobocia w powiecie, gdy inwestycja będzie zlokalizowana w mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze (miasta te są wymienione w tabeli 3 w załączniku 1 do rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji) lub gminie, na terenie której jest położone. Chodzi tu również o gminy i miasta graniczące z takimi terenami. Dla inwestycji zlokalizowanych na takich terenach przedsiębiorca zobowiązany jest do poniesienia kosztów kwalifikowalnych inwestycji w wysokości co najmniej 10 mln zł. Ostatnia nowelizacja ww. rozporządzenia obniżyła minimalne koszty kwalifikowalne inwestycji na terenie przygranicznym najbardziej dotkniętym skutkami wojny w Ukrainie. Inwestorzy zainteresowani lokalizacją nowej inwestycji na obszarach powiatów augustowskiego, bartoszyckiego, bialskiego, białostockiego, bieszczadzkiego, braniewskiego, chełmskiego, gołdapskiego, hajnowskiego, hrubieszowskiego, jarosławskiego, kętrzyńskiego, lubaczowskiego, przemyskiego, sejneńskiego, siemiatyckiego, sokólskiego, suwalskiego, tomaszowskiego, węgorzewskiego oraz włodawskiego, a także na obszarze miasta Suwałki są zobowiązani do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości co najmniej 10 mln zł.

Podane minimalne wartości kosztów kwalifikowalnych wymagane przy aplikowaniu o zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji dotyczą dużych przedsiębiorców. Dla sektora MŚP, tj. mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, koszty kwalifikowalne nowej inwestycji, które jest zobowiązany ponieść przedsiębiorca, ulegają obniżeniu, tj. o 98% dla mikroprzedsiębiorców, o 95% dla małych, o 90% dla średnich. Dla inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu wymogi dotyczące minimalnych kosztów kwalifikowalnych inwestycji obniża się o 95%. Preferencja ta ma zastosowanie zarówno dla dużych, jak i średnich przedsiębiorców. Koszty kwalifikowalne nowej inwestycji, które jest obowiązany ponieść przedsiębiorca, obniża się dodatkowo o 50% dla inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związanej ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, z dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu (przykłady 1 i 2).

Koszty kwalifikowalne nowej inwestycji

1.Koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne:
-związane z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
-będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych,
-będące kosztem rozbudowy lub modernizacji środków trwałych,
-będące ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej,
-związane z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli (okres najmu lub dzierżawy ma trwać co najmniej 5 lat, dla MŚP co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji), poniesione w okresie nie dłuższym niż do zakończenia okresu utrzymania inwestycji,
-będące ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy, poniesione w okresie obowiązywania umowy leasingu finansowego.
2.Dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Rodzaje nowej inwestycji:

-utworzenie nowego zakładu (bez dodatkowej preferencji),
-zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu (z dodatkową preferencją),
-zasadnicza zmiana dotycząca procesu produkcyjnego (z dodatkową preferencją),
-dywersyfikacja produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie (z dodatkową preferencją),
-nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił (bez dodatkowej preferencji).

Przykład 1

Nowa inwestycja dotyczy zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu i zostanie zlokalizowana na obszarze powiatu chrzanowskiego, gdzie stopa bezrobocia wynosiła 6%. Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych nowej inwestycji dla skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w oparciu o decyzję o wsparciu to:

-30 mln zł w przypadku dużego przedsiębiorcy (60 mln zł × 0,5),
-600 tys. zł dla mikroprzedsiębiorcy (60 mln zł × 0,02 × 0,5),
-1,5 mln zł dla małego przedsiębiorcy (60 mln zł × 0,05 × 0,5),
-3 mln zł dla średniego przedsiębiorcy (60 mln zł × 0,1 × 0,5),
-1,5 mln zł w odniesieniu do inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu (60 mln zł × 0,05 × 0,5).


Przykład 2

Przedsiębiorca spoza sektora MŚP (duży przedsiębiorca zatrudniający powyżej 250 pracowników) przeprowadzi nową inwestycję dotyczącą zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego istniejącego zakładu. Inwestycja zostanie zlokalizowana na terenie miasta tracącego funkcje społeczno-gospodarcze (Kłodzko). Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych nowej inwestycji dla skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w oparciu o decyzję o wsparciu wynosi 5 mln zł (10 mln zł × 0,5).


Gazeta Podatkowa nr 82 (2270) z dnia 2025-10-13

Jak sprawdzić kontrahenta w kwestii jego reprezentacji i stanu finansów? Wszystko na ten temat w poradniku na GOFIN.pl

KosztyCITSpółkaHome 3