
W okresie przedświątecznym przedsiębiorcy chętnie obdarowują kontrahentów i pracowników upominkami. Jednak - jak przypomina doradca podatkowy fillup.pl i e-pity.pl, Monika Piątkowska - nie każdy prezent można wręczyć bez podatkowych konsekwencji. Świadomość obowiązujących zasad pomaga przedsiębiorcom uniknąć niespodzianek ze strony fiskusa.
Świąteczne upominki a podatek dochodowy
Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, do jakiej wartości mogą wręczyć prezent kontrahentom, aby uniknąć dodatkowych obciążeń podatkowych.. – Urząd Skarbowy nie jest Świętym Mikołajem i od wartości pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek – ostrzega Monika Piątkowska.

Źródło: shuterstock
Jak wyjaśnia ekspertka, bez podatku dochodowego można przekazać kontrahentowi prezent o wartości do 200 zł, pod warunkiem że osoba obdarowana nie pozostaje z firmą w stosunku pracy ani umowie cywilnoprawnej. – Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek o wartości przekraczającej 200 zł, obdarowywany musi zapłacić podatek dochodowy od wartości upominku – mówi Piątkowska.
Warto pamiętać, że ten limit nie dotyczy prezentów wręczanych pracownikom. W ich przypadku cała wartość upominku podlega opodatkowaniu.
Inne limity w podatku VAT
Dodatkowe komplikacje pojawiają się przy podatku VAT, gdzie obowiązują inne limity kwotowe. Zwolnienie z VAT obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto – wtedy konieczne jest wpisanie ich do specjalnej ewidencji. Z kolei przy prezentach do 20 zł netto ewidencja nie jest wymagana. – Jeśli nie spełniamy warunków zwolnienia, powinniśmy doliczyć podatek należny do wartości upominków – wyjaśnia ekspertka.
Czy prezent może być kosztem firmy?
Wątpliwości przedsiębiorców budzi również to, czy świąteczne upominki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Problem wynika z nieprecyzyjnego pojęcia „kosztów reprezentacji”.
– W ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji. Przyjmuje się jednak, że są to wydatki ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy – tłumaczy Monika Piątkowska z fillup.pl i e-pity.pl.
Inaczej traktowane są wydatki o charakterze reklamowym – jeśli ich celem jest promocja firmy, mogą stanowić koszt podatkowy. – Prezenty o niewielkiej wartości opatrzone logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu – dodaje ekspertka.




