Praca zdalna a monitory ekranowe. Główny Inspektor Pracy o konieczności weryfikacji stanowisk pracy przez pracodawców

Iwona Maczalska

Główny Inspektor Pracy wydał rekomendacje związane z pracą przy monitorach ekranowych. Dotyczą one zarówno pracowników stacjonarnych, jak i tych wykonujących swoją pracę w formie zdalnej. Czy pracodawcy będą musieli zweryfikować miejsca pracy swoich pracowników?

Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy przedstawił rekomendacje oraz spostrzeżenia po roku obowiązywania nowych przepisów wynikających z rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory (Dz.U. 2023 poz. 2367)Wnioski przedstawione przez Marcin Staneckiego dotyczą również kwestii świadczenia pracy zdalnej.

Jak czytamy na stronie PiP ,,Nowelizacja rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe dostosowała obowiązujące od 25 lat przepisy do zmian technologicznych. Z definicji „stanowiska pracy” usunięto nieco już archaiczne określenia „stacja dyskietek” czy „trackball”. Ponadto zliberalizowano część przepisów, które szczegółowo określały wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zawarte w załączniku do rozporządzenia, m.in. dotyczące stosowanego sprzętu komputerowego czy mebli”. Wprowadzono jednak wiele nowych rozwiązań, które wymagają od pracodawców ich realizacji.

 Pracodawca zweryfikuje warunki pracy pracowników zdalnych

Źródło: shutterstock

Praca zdalna. Nowe rozwiązania dla pracodawców i pracowników

Zarówno w przypadku pracownika pracującego z biura, jak i pracownika zdalnego, na pracodawcy ciążą obowiązki związane z dostosowaniem miejsca do pracy pracownika. Pracodawca zobowiązany jest przede wszystkim do zapewnienia narzędzi i materiałów do pracy, zapewnienie instalacji, serwisu oraz konserwacji tych narzędzi oraz zapewnienie niezbędnych szkoleń i pomocy technicznej.

Jak wyjaśnia jednak GiP ,,Co ważne, w myśl obowiązujących przepisów strony mogą ustalić zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, niezapewnionych przez pracodawcę. W takim przypadku, pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracodawcą”. To jednak nie wszystko.

,,W związku z powyższym pracodawca nie ma obowiązku wyposażenia stanowiska pracy zdalnej w meble, np. krzesło ani pokrycia kosztów tego rodzaju wyposażenia, chyba że obowiązek ten wynika z poczynionych zgodnie z ww. przepisami Kodeksu pracy ustaleń dotyczących wykonywania przez pracowników pracy zdalnej tj. z zapisów porozumienia, regulaminu lub poleceń wydanych przez pracodawcę dotyczących pracy zdalnej” – dodaje Marcin Stanecki.

Praca zdalna - konieczna weryfikacja warunków pracy

Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, obowiązki pracodawcy wynikające z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz.U. 2023 poz. 2367) z całą pewnością wymagają od pracodawcy weryfikacji stanowisk pracy.

,,W przypadku gdy analiza wykaże, że nie spełniają one obowiązujących wymagań należy podjąć stosowne działania w celu ich dostosowania – należy pamiętać, że wszystkie stanowiska pracy, w tym pracy zdalnej powinny być tworzone zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami bhp.” – dodaje GIP.

 

Kodeks pracyPrawo pracyKontrolaPraca zdalnaHome 2