Nowe przepisy o rynku pracy 2025 – co się zmieni dla pracowników, pracodawców i urzędów pracy?

Kancelaria Prawna Graś i Wspólnicy

Wprowadzenie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia to jeden z najważniejszych kroków w kierunku modernizacji polskiego systemu zatrudnienia w ostatnich latach. Opublikowana 12 maja 2025 roku i wchodząca w życie 1 czerwca 2025 roku ustawa wpisuje się w założenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Nowe przepisy mają na celu poprawę funkcjonowania urzędów pracy, rozwój form aktywizacji zawodowej oraz dostosowanie kompetencji pracowników do zmieniających się realiów gospodarczych. 

Nowa ustawa opublikowana – kiedy wchodzi w życie?

W dniu 12 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku racy i służbach zatrudnienia. Ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następnego po upływie 14 dni od daty ogłoszenia, czyli 1 czerwca 2025 r. Ustawa wypełnia założenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), stanowiąc tym samym realizację części kamienia milowego. Jak czytamy w uzasadnieniu do przedmiotowej ustawy, nowe przepisy wprowadzają kompleksową modernizację instytucji rynku pracy, obejmującą zarówno usprawnienie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia, jak i rozwój form aktywizacji zawodowej oraz kształcenia kadr dostosowanych do współczesnych potrzeb gospodarki. Celem reformy jest wzrost zatrudnienia – zwłaszcza na stanowiskach wysokiej jakości – oraz dostosowanie kompetencji pracowników do przemian strukturalnych związanych z technologią, transformacją energetyczną i zmianami demograficznymi.

Nowe przepisy o rynku pracy 2025

Źródło: Shutterstock

Główne założenia nowej ustawy o rynku pracy

Przede wszystkim ustawa porządkuje i uzupełnia o nowe instrumenty rynek pracy poprzez działania dopasowane do współczesnych potrzeb rynkowych, m.in. w zakresie aktywizacji zawodowej rolników chcących się przekwalifikować, wsparcia dla wybranych grup np. młodzieży, seniorów czy też zakłada rozwój instrumentów aktywizacji w celu zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej. Ustawa również kładzie nacisk na poprawę funkcjonowania urzędów pracy, m.in.: poprzez zwiększenie skuteczności w trwałym zatrudnieniu osób bezrobotnych, skrócenia okresu poszukiwania pracy, zwiększenia mobilności pracowników. Zakłada również unowocześnienie działania urzędów pracy, gdzie mają być wprowadzone rozwiązania mające na celu automatyzację i cyfryzację usług zatrudnienia, większą elastyczność w zarządzaniu środkami Funduszu Pracy oraz szerszy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) dla samozatrudnionych i osób w umowach cywilnoprawnych.

Cele ustawy – pełne zatrudnienie i rozwój kompetencji

Ustawa określa działania państwa mające na celu zapewnienie pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwój kapitału ludzkiego oraz zwiększenie mobilności zawodowej.

Autorka: Aleksandra Tomczyk, kancelaria Graś i Wspólnicy

 

Kodeks pracyUmowa o pracęFormy zatrudnieniaHome 4