Ulga na dziecko z PIT a długi u komornika? Czy fiskus przekaże zwrot podatku rodzicom?

Ewelina Czechowicz

Rodzice korzystający z ulgi na dzieci w rozliczeniu PIT często się zastanawiają czy komornik może zabrać zwrot podatku z rozliczenia PIT. Czy fiskus ma prawo przekazać pieniądze, które wynikają ze skorzystania z ulgi na dziecko komornikowi? - tłumaczymy

Jedne z największych zwrotów podatku przysługują rodzicom, którzy korzystają z ulgi na dzieci. Do redakcji PIT.pl zwróciła się z zapytaniem Pani Justyna, czytelniczka nie pracuje, razem z mężem będzie rozliczała PIT za 2023 rok, i chce skorzystać z ulgi prorodzinnej na 5 dzieci. Pani Justyna pyta, czy fiskus przekaże pieniądze komornikowi? Czy ma do tego prawo? Czy pieniądze z ulgi na dzieci należą się rodzicom, którzy mają długi komornicze?- wyjaśniamy

Zwrot podatku – kiedy podatnik nie otrzyma pieniędzy?

Osoby, które mają do zwrotu duże kwoty podatku zwykle nie czekają z rozliczeniem rocznym PIT. Podatnicy z kartą Dużej Rodziny zwrot podatku otrzymują do 30 dni. Jednak może się zdarzyć, że zwrot nie trafi do podatnika.Powodów zatrzymania zwrotu podatku może być kilka, jednym z najpopularniejszych są zajęcia komornicze.

5 powodów, dla których warto rozliczyć elektronicznie PIT — PIT.pl

Kiedy fiskus nie przekaże zwrotu podatku?

Po upływie terminu na zwrot podatku warto sprawdzić, co powoduje opóźnienia. Najlepiej sprawdzić to za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego lub w czasie bezpośredniej wizyty w urzędzie, na którą warto się umówić przez Internet. Przez telefon urzędnik może nie udzielić informacji o powodach braku przelewu nadpłaty z PIT.

Powodów braku zwrotu może być kilka. Mogą to być:

1.    Zaległości podatkowe z innych podatków lub zeznań podatkowych

2.    Niezapłacone mandaty

3.    Postępowanie egzekucyjne prowadzone z uwagi na niezapłaconą opłatę śmieciową czy podatki lokalne

4.    Zły numer rachunku bankowego

5.    Zajęcia komornicze

Ulga na dziecko z PIT a zajęcie u komornika? Czy fiskus musi przekazać pieniądze do komornika?

Źródło: Shutterstok

Ulga na dzieci a zajęcie komornicze  

Podatnicy, którzy największy zwrot otrzymują zwykle z ulgi na dzieci, a mają długi i zajęcia komornicze, które trafiły do fiskusa, mogą nie otrzymać zwrotu podatku. Zajęciu komorniczemu podlega bowiem cały zwrot podatku, co wynika z przepisu artykułu 902 Kodeksu postępowania cywilnego – Zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku. Nie ma znaczenia, że zwrot dotyczy ulgi prorodzinnej. Całość nadpłaty zostaje przekazana na poczet zadłużenia. Zatem w sytuacji kiedy zwrot podatku jest niższy niż długi podatnik nie otrzyma pieniędzy od fiskusa.

Art. 902. Zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku 

§ 1. Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku obejmuje wszelkie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku istniejące w chwili zajęcia oraz powstałe po zajęciu. Przepisu art. 896 zajęcie w egzekucji z wierzytelności § 2 nie stosuje się.
§ 1(1). Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku skierowane do naczelnika urzędu skarbowego nie wywołuje skutku, jeżeli dotyczy dłużnika, który nie jest zaewidencjonowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników.
§ 1(2). Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku skierowane do naczelnika urzędu skarbowego jest skuteczne wobec pozostałych naczelników urzędów skarbowych.
§ 2. Dłużnik wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku zawiadamia sądowy organ egzekucyjny o braku swojej właściwości, jeżeli nie jest dłużnikiem wierzytelności. Zdania pierwszego nie stosuje się do naczelnika urzędu skarbowego.
§ 2(1). Do zbiegu egzekucji do wierzytelności z tytułu zajęcia nadpłaty lub zwrotu podatku dochodzi z chwilą zaistnienia podstaw do zwrotu nadpłaty, lub zwrotu podatku. W takim przypadku dłużnik zajętej wierzytelności zawiadamia organy egzekucyjne o zbiegu egzekucji i o dacie dokonania uczestniczących w zbiegu zajęć, z jednoczesnym przekazaniem właściwemu organowi egzekucyjnemu środków pieniężnych. W przypadku zbiegu egzekucji przepisów art. 773 zbieg egzekucji sądowej i administracyjnej § 6 i 8 nie stosuje się.
§ 2(2). Przepisów art. 773–7732 i art. 774 obowiązki sądowego organu egzekucyjnego przejmującego prowadzenie łącznie egzekucję sądową i administracyjną nie stosuje się, jeżeli dokonane zajęcie dotyczy wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości nie wyższej niż 100 zł. Dłużnik wierzytelności przekazuje środki pieniężne organowi egzekucyjnemu, który jako pierwszy dokonał zajęcia, a w razie niemożności ustalenia tego pierwszeństwa – organowi egzekucyjnemu, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie.
§ 2(3). Jeżeli po przekazaniu, o którym mowa w § 22, pozostały środki pieniężne, dłużnik wierzytelności przekazuje je, aż do całkowitego rozliczenia wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku, organowi egzekucyjnemu, który jako kolejny dokonał zajęcia nadpłaty i zwrotu podatku, a w razie niemożności ustalenia kolejności – organowi, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie.
§ 3. Zawiadomienie o zajęciu nadpłaty i zwrotu podatku oraz inne związane z dokonanym zajęciem dokumenty doręcza się dłużnikowi zajętej wierzytelności przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej, w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 67 zawiadomienie o zajęciu prawa majątkowego § 2c ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Doręczenia pomiędzy komornikiem a naczelnikiem urzędu skarbowego dokonywane są za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
§ 4. Nadwyżkę środków pieniężnych uzyskanych z tytułu zajęcia nadpłaty lub zwrotu podatku komornik zwraca bezpośrednio dłużnikowi.

(Dz.U.2021.0.1805 t.j. - Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego)

 

Wspólne rozliczenie podatkowe małżonków a zwrot podatku przekazany przez fiskusa komornikowi

Przed zajęciem komorniczym nie uchroni też podatników wspólne rozliczenie małżonków na jednym zeznaniu podatkowym. W sytuacji wspólnego rozliczenia cały zwrot może zostać przekazany komornikowi. Wynika to ze zmian przepisów wprowadzonych w 2022 r.  Zgodnie z dodanym ustawą z dnia 8 czerwca 2022 r. przepisem art. 92 § 3b, istnienie solidarnej wierzytelności o zwrot nadpłaty podatku wynikającej z art. 92 § 3 Ordynacji podatkowej powoduje, że w przypadku zajęcia wierzytelności jednego z małżonków zajęciem zostanie objęta również wierzytelność wspólna małżonków. Ustawodawca uznał, że istnienie solidarnej wierzytelności o zwrot nadpłaty podatku wynikającej z art. 92 § 3 Ordynacji podatkowej uzasadnia przyjęcie, że w przypadku zajęcia wierzytelności jednego z małżonków zajęciem objęta zostanie również wierzytelność wspólna małżonków. Jak wyjaśnia resort finansów: Zgodnie z Konstytucją RP każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Z perspektywy organu egzekucyjnego zajęcie nadpłaty jest niejednokrotnie jedyną możliwością wyegzekwowania zaległości. Zasada ta wynika z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odrębność opodatkowania osiąganych przez małżonków dochodów. Małżonkowie, składając wspólne zeznanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, wyrażają wolę łącznego opodatkowania swoich dochodów, co oznacza wszelkie konsekwencje z tego wynikające. Możliwość wspólnego opodatkowania ma charakter przywileju prawnopodatkowego, a skorzystanie z niego zależy wyłącznie od woli podatników (współmałżonków).

Ulga na dzieciWspólne rozliczenie PITRozliczenie rocznePodatki 2023Formy opodatkowaniaHome 3