Zbliża się koniec 2024 r. To odpowiedni moment, aby płatnik składek zwrócił uwagę na kwestie istotne przy ustalaniu prawa do świadczeń chorobowych i ich wysokości na przełomie roku. Chodzi tu w głównej mierze o zagadnienia dotyczące podmiotu uprawnionego do wypłaty zasiłków, prawa do danego świadczenia po wykorzystaniu jego limitu w 2024 r. oraz ustawowej podwyżki świadczenia w związku ze zmianą gwarantowanej podstawy wymiaru zasiłku.

Źródło: shutterstock.com
Ustalenie płatnika zasiłków
W koszyku świadczeń tzw. krótkoterminowych znajdują się:
- zasiłek chorobowy,
- świadczenie rehabilitacyjne i
- zasiłek wyrównawczy
z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego oraz
- zasiłek opiekuńczy i
- zasiłek macierzyński
z ubezpieczenia chorobowego.
Prawo do tych świadczeń i ich wysokość ustalają oraz świadczenia te wypłacają:
- płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe (np. pracodawcy), którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 osób – swoim ubezpieczonym za okres pozostawania w ubezpieczeniu lub
- ZUS – osobom uprawnionym do zasiłków za okres po ustaniu ubezpieczenia, a także ubezpieczonym:
- których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych,
- prowadzącym pozarolniczą działalność i osobom z nimi współpracującym,
- będącym duchownymi,
- podlegającym ubezpieczeniu chorobowemu w Polsce z tytułu zatrudnienia u pracodawcy zagranicznego.
Przy czym:
- uprawnienia do wypłaty ww. świadczeń ustala się na dany rok kalendarzowy w oparciu o liczbę ubezpieczonych według stanu na dzień 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego lub – w przypadku gdy płatnik składek na ten dzień nie zgłaszał nikogo do ubezpieczenia chorobowego – na pierwszy miesiąc, w którym dokonał takiego zgłoszenia, jednak
- ZUS kontynuuje po dniu 31 grudnia podjętą wcześniej wypłatę zasiłku, nawet jeżeli od dnia 1 stycznia to płatnik składek jest zobowiązany do wypłaty zasiłków.
Stanowią o tym art. 61 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2780), zwanej ustawą zasiłkową, oraz art. 7 i art. 10 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189), zwanej ustawą wypadkową.
Płatnik składek (pracodawca i/lub zleceniodawca), niezależnie od tego, czy jest płatnikiem zasiłków dla swoich ubezpieczonych (pracowników i/lub zleceniobiorców) w 2024 r., musi zatem ustalić, kto będzie płatnikiem zasiłków dla jego ubezpieczonych w 2025 r. Może się bowiem okazać, że w związku ze zmniejszeniem stanu ubezpieczonych na dzień 30 listopada 2024 r. w stosunku do 30 listopada 2023 r. z powyżej 20 osób na nie więcej niż 20 osób nie będzie mógł kontynuować wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego za okres przypadający po dniu 31 grudnia 2024 r. I odwrotnie, wzrost stanu ubezpieczonych z nie więcej niż 20 osób do powyżej 20 osób skutkuje nabyciem przez płatnika składek uprawnień do wypłaty ww. świadczeń odpowiednio:
- od 1 stycznia 2025 r. lub
- po przerwie w niezdolności do pracy lub zmianie rodzaju należnego świadczenia – gdy ZUS będzie kontynuował podjętą przed 1 stycznia 2025 r. wypłatę świadczenia.
Nowe obowiązki
Jeśli płatnik składek nabędzie uprawnienia do wypłaty zasiłków, zobowiązany będzie do:
- ustalenia prawa do danego świadczenia oraz jego wysokości, m.in. w oparciu o stan faktyczny w zakresie ubezpieczenia danej osoby, informacje zawarte na profilu informacyjnym płatnika składek, dokumenty przedłożone przez ubezpieczonego, potwierdzające prawo do świadczenia, oraz
- dokonania wypłaty należnego świadczenia.
Warto jednak pamiętać, iż za sprawą art. 63 ust. 2 ustawy zasiłkowej, w razie wątpliwości w ww. zakresie płatnik składek z wnioskiem o ustalenie uprawnień do zasiłku przysługującego ubezpieczonemu oraz jego wysokości może wystąpić do ZUS.
Natomiast w przypadku utraty uprawnień do wypłaty zasiłków, za okres od 1 stycznia 2025 r. prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego oraz ich wysokość będzie ustalał sam organ rentowy. W tym celu płatnik składek jest zobowiązany do przedłożenia temu organowi zaświadczenia płatnika składek, zawierającego niezbędne dane i informacje, sporządzonego najlepiej na formularzach:
- Z-3 – dla pracownika lub
- Z-3a – dla zleceniobiorcy,
załączając inne wymagane dokumenty, określone w rozporządzeniu MRPiPS w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków… (Dz. U. z 2017 r. poz. 87 ze zm.).
Powinien to zrobić niezwłocznie, przy czym nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania (art. 61b ust. 5 ustawy zasiłkowej).
Wynagrodzenie czy zasiłek chorobowy
Kolejną kwestią, na którą musi zwrócić uwagę płatnik składek na przełomie roku kalendarzowego, jest rodzaj świadczenia należnego od 1 stycznia pracownikom niezdolnym do pracy, pamiętając, iż:
- za pierwsze w danym roku kalendarzowym dni niezdolności do pracy z powodu choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną pracownik, za sprawą art. 92 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.), zachowuje prawo do co najmniej 80% wynagrodzenia,
- liczba dni tego tzw. wynagrodzenia chorobowego jest zróżnicowana w zależności od wieku pracownika, a tym samym może w kolejnym roku zmniejszyć się z dotychczasowych 33 do 14 dni,
- pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego za czas niezdolności do pracy, trwającej łącznie dłużej niż przewidziany dla niego limit dni wynagrodzenia chorobowego,
- płatnikiem wynagrodzenia chorobowego jest wyłącznie pracodawca, który finansuje je z własnych środków, niezależnie od tego czy jest płatnikiem zasiłków dla swoich ubezpieczonych.
Co ważne, przy niezdolności do pracy na przełomie roku kalendarzowego rodzaj świadczenia należnego od 1 stycznia nowego roku uzależniony jest od rodzaju świadczenia przysługującego w dniu 31 grudnia minionego roku. Więcej na ten temat napiszemy w GP nr 98 z 2024 r., na str. 15.
Zasiłek opiekuńczy
Limit dni należnego w danym roku kalendarzowym świadczenia przewidziano także dla zasiłku opiekuńczego, o którym mowa w art. 32 ustawy zasiłkowej. Został on zróżnicowany w zależności od tego, nad kim sprawowana jest opieka, ale obowiązuje niezależnie od liczby osób uprawnionych do zasiłku opiekuńczego oraz bez względu na liczbę dzieci i innych członków rodziny wymagających opieki (patrz Tabela 1).
| Gdy opieka sprawowana jest nad: | ||
| zdrowym dzieckiem do lat 8 w sytuacjach określonych w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zasiłkowej | dzieckiem niepełnosprawnym w wieku od 8. do 18. roku życia w sytuacjach określonych w art. 32 ust. 1 pkt 2b ustawy zasiłkowej | innym chorym członkiem rodziny |
| chorym dzieckiem w wieku do lat 14 | chorym dzieckiem niepełnosprawnym w wieku od 14. do 18. roku życia | |
| Wymiar zasiłku opiekuńczego1) | ||
| 60 dni w roku kalendarzowym |
30 dni w roku kalendarzowym |
14 dni w roku kalendarzowym |
| Łącznie | ||
| 60 dni w roku kalendarzowym | ||
| 30 dni w roku kalendarzowym2) | ||
| 1) | Niezależnie od liczby osób uprawnionych do zasiłku opiekuńczego oraz bez względu na liczbę dzieci i innych członków rodziny wymagających opieki. |
| 2) | Chyba że w rodzinie są jeszcze inne dzieci, które nie ukończyły 14 lat – wówczas, zgodnie ze stanowiskiem organu rentowego, z tytułu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym zasiłek opiekuńczy przysługuje łącznie za okres nie dłuższy niż 30 dni w roku kalendarzowym, a z tytułu opieki nad chorymi członkami rodziny – za okres nie dłuższy niż 14 dni. Łączny okres pobierania zasiłku opiekuńczego nie może być jednak dłuższy niż 60 dni w roku kalendarzowym. |
Przy czym do limitu 60 dni, 30 dni lub 14 dni w roku kalendarzowym nie wlicza się okresów:
- wypłaty:
- tzw. zasiłku opiekuńczego w dodatkowym wymiarze, o którym mowa w art. 32a ustawy zasiłkowej oraz
- dodatkowego zasiłku opiekuńczego, przyznawanego na zasadach określonych w art. 5e ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 ze zm.),
- zwolnienia z zajęć służbowych z powodu sprawowania osobistej opieki przez drugiego z rodziców, będącego funkcjonariuszem służb mundurowych, za które otrzymuje uposażenie (tak wynika z komentarza ZUS do ustawy zasiłkowej, dostępnego na stronie internetowej www.zus.pl).
Niezależnie od tego, czy na dzień 31 grudnia mijającego roku ubezpieczony ma prawo do zasiłku opiekuńczego, od 1 stycznia kolejnego roku przysługuje mu to świadczenie w pełnym, nowym wymiarze przewidzianym w danej okoliczności (patrz Tabela 2).
| Gdy ubezpieczony na dzień 31 grudnia 2024 r. | Od 1 stycznia 2025 r. | ||||
nie ma prawa do zasiłku opiekuńczego, ponieważ:
|
ma prawo do zasiłku opiekuńczego w nowym obowiązującym w 2025 r. wymiarze, tj. odpowiednio 60 dni, 30 dni lub 14 dni liczonych od 1 stycznia 2025 r. | ||||
| ma prawo do zasiłku opiekuńczego |
Ustawowa podwyżka podstawy zasiłku
Płatnicy składek zatrudniający pracowników muszą pamiętać, iż w konsekwencji wzrostu minimalnego wynagrodzenia zmienia się również najniższa podstawa wymiaru świadczeń chorobowych, która za sprawą art. 45 ustawy zasiłkowej:
- z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% tego wynagrodzenia,
- dla pracowników niepełnoetatych ustalana jest w oparciu o minimalne wynagrodzenie proporcjonalne do wymiaru czasu świadczonej pracy (patrz Tabela 3),
- nie została przewidziana dla ubezpieczonych będących pracownikami, do których wynagrodzenia nie mają zastosowania przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (np. pracowników młodocianych zatrudnionych w ramach przyuczenia do wykonywania zawodu).
| Wymiar czasu pracy | Najniższa podstawa wymiaru zasiłku w okresie | ||
| od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. |
od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. |
od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r. |
|
| cały etat | 3.660,42 zł | 3.710,47 zł | 4.026,29 zł |
| 7/8 etatu | 3.202,87 zł | 3.246,66 zł | 3.523,00 zł |
| 3/4 etatu | 2.745,32 zł | 2.782,85 zł | 3.019,72 zł |
| 1/2 etatu | 1.830,21 zł | 1.855,23 zł | 2.013,15 zł |
| Dla Prenumeratorów GOFIN | |
![]() |
Kalkulator najniższej podstawy wymiaru świadczeń chorobowych dostępny w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl |
W razie gdy faktyczna podstawa wymiaru świadczenia należna pracownikowi, ustalona, co do zasady, w oparciu o wypłacone mu wynagrodzenie za okres 12 lub pełnych miesięcy zatrudnienia poprzedzających powstanie niezdolności do pracy/prawa do świadczenia, jest niższa od gwarantowanej jej wysokości, z dniem 1 stycznia 2025 r. z urzędu ulega zwiększeniu:
- ponownie – jeśli już wcześniej była podwyższana do kwoty najniższej podstawy zasiłku obowiązującej w II półroczu 2024 r., lub
- po raz pierwszy – gdy prawo do świadczenia powstanie po 31 grudnia 2024 r. albo wcześniej faktyczna podstawa świadczenia przewyższa gwarantowaną jej wysokość.
Przy ustalaniu gwarantowanej podstawy wymiaru zasiłku istotny jest okres należnego świadczenia, a nie data jego wypłaty.
Inne zagadnienia
Przełom roku kalendarzowego nie ma natomiast znaczenia przy ustalaniu m.in.:
- okresu wyczekiwania na zasiłek chorobowy,
- okresu zasiłkowego,
- okresu należnego zasiłku macierzyńskiego,
- faktycznej podstawy wymiaru zasiłku,
- prawa do zasiłku opiekuńczego w dodatkowym wymiarze oraz dodatkowego zasiłku opiekuńczego (w związku z powodzią).
autor: Bożena Dziuba
Gazeta Podatkowa nr 97 (2180) z dnia 2024-12-02
Przeciwdziałanie zatorom płatniczym w praktyce. Wszystko na ten temat w poradniku na GOFIN.pl

