W ostatnich dniach doszło do zmiany przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Należy więc przygotować się na zmiany w sposobie pracy pracowników „biurowych”.
Przed przedstawieniem dokładnie, na czym polegała będzie zmiana, należy w krótkim zakresie przytoczyć, jakich dokładnie stanowisk dotyczą wskazane zmiany. Chodzi więc o takie miejsca, które posiadają wyposażenie podstawowe, w tym z monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika, stanowiska, do których przynależy krzesło i stół oraz z opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty i podnóżkiem. Z perspektywy pracownika – są to więc wszystkie stanowiska, na których użytkowany jest komputer.
Praca przy laptopie z dodatkowym monitorem, klawiaturą i myszką
Przechodząc do samych zmian – przede wszystkim, zaznaczyć należy, że jeśli pracownik użytkuje systemy przenośne, to pracodawca zostanie zobowiązany do zapewnienia dodatkowego monitora oraz klawiatury i myszy (w taki sposób, aby górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika). Ważne jest, że każde ze stanowisk będzie musiało być w ten sposób wyposażone i przygotowane – nie tylko dla obecnych pracowników, ale również dla tych nowych. Dodatkowo podkreślić należy, iż odnosi się to również do pracy zdalnej. W tym kontekście może to być zdecydowanie problematyczne – pracodawca będzie musiał zapewnić pracownikom „domowym” monitory lub podstawki w miejscu świadczenia przez nich pracy. Ewentualnie pozostaje otwarta kwestia ekwiwalentu za użytkowanie przez nich własnych narzędzi.

Źródło: Shutterstock
Pracodawca zapewni pracownikowi szkła kontaktowe
Zdecydowanie dalej idącą zmianą jest obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikowi szkieł kontaktowych. Będzie to miało zastosowanie w sytuacji, gdy zgodnie z zaleceniem lekarza, wyniki badań okulistycznych wykażą, że potrzebne jest stosowanie wsparcia dla oczu przy obsłudze monitora ekranowego. Niewątpliwe stanowi to nowość w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania przepisów do zmieniającego się świata technologii i techniki.
Nie wiadomo jednak, w jaki sposób interpretować przepisy – kto zdecyduje o tym, czy pracodawca będzie finansował, jak to było do tej pory – okulary, czy (zgodnie ze zmianą) szkła kontaktowe. Warto jednak wprowadzić w treści regulaminu pracy częstotliwość i kwoty dofinansowania.
Powyższe zmiany obowiązują już od 17 listopada 2023 roku. Istotną kwestią jest jednak, że pracodawcy mają jedynie 6 miesięcy na dostosowanie funkcjonujących stanowisk pracy do nowych wymogów przewidzianych rozporządzeniem.
Autor: Aleksandra Klukowska, kancelaria Graś i Wspólnicy
