Będzie więcej czasu na przygotowanie się do korzystania z KSeF

Trwający od roku stan epidemii powoduje problemy wśród przedsiębiorców. Jak często sięgają po ulgi podatkowe? Kiedy urząd skarbowy może udzielić wsparcia? Czy pandemia uzasadnia odroczenie, umorzenie lub rozłożenie podatku na raty?
W odpowiedzi na zapytanie naszej redakcji resort finansów poinformował, że od początku pandemii naczelnicy urzędów skarbowych wydali 135 599 rozstrzygnięć na podstawie wniosków o zastosowanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (dane według stanu na 17 marca 2021 r.), w których powołano okoliczność COVID-19, w tym 75 650 decyzji o przyznaniu ulgi. W pozostałych przypadkach sprawy kończyły się odmową wszczęcia postępowania lub umorzeniem postępowania ze względów formalnych (np. gdy podatnik nie uzupełnił braków formalnych we wniosku, pomimo prośby urzędu skarbowego) lub odmową udzielenia ulgi.
Z kolei dolnośląskie urzędy skarbowe rozpatrzyły w 2020 r. 14.214 wniosków, z czego 10.606 wniosków z powołaniem w uzasadnieniu okoliczności epidemii COVID-19, w tym od przedsiębiorców 9.803. Pozytywne decyzje dotyczło 7.343, czyli 61 % przedsiębiorców jak informuje Rzecznik Dolnośląskiej KAS. Dodaje, że pozytywne deycję objęły kwotę należności głównej w wysokości 564.791.042,65 zł, w tym dla przedsiębiorców 557.403.765,57 zł.
Zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej (Dz.U z 2019 poz. 900 ze zm.):
Organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
Co bardzo istotne, umorzenie zaległości i podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Rozwiązanie to dotyczy nie tylko podatników, lecz także płatników, inkasentów, spadkobierców osób trzecich.
Jak wskazał resort finansów w 2020 r. do podległych jednostek KAS były kierowane wytyczne w zakresie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w związku z okolicznościami związanymi z epidemią COVID-19. W wytycznych zobligowano podległe urzędy do tego, by sprawy dotyczące wniosków o przyznanie ulg załatwiać w pierwszej kolejności.
Źródło: shutterstock
Kluczowym elementem wniosku o odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie płatności na raty jest wykazanie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. W ordynacji podatkowej ustawodawca nie zdefiniował tych pojęć, aby je wyjaśnić należy sięgnąć do orzecznictwa, wyroków WSA oraz NSA.
W czasie epidemii Covid-19, zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Finansów, urzędy mają w sposób bardziej „łaskawy” traktować podatników przy wykazywaniu przez nich ważnego interesu podatnika oraz interesu publicznego.
Jak informuje resort finansów: „pomoc podatnikom jest priorytetem dla Krajowej Administracji Skarbowej. Urzędy skarbowe kładą duży nacisk na to, by rozstrzygnięcia w sprawach przyznawania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych były wydawane możliwie jak najszybciej, bez zbędnej zwłoki i bez rozbudowanego postępowania dowodowego. W przypadku rozstrzygania spraw dotyczących przyznawania ulg organy podatkowe za każdym razem analizują sytuację wnioskodawcy pod kątem istnienia interesu publicznego, a także ważnego interesu podatnika.
Ważnym elementem wniosku o ulgę jest wykazanie przez podatnika interesu publicznego. W wyroku NSA z dnia 14 stycznia 2020 r. sygn. II FSK 819/19, Sąd wskazał, że ulgi w spłacie zobowiązań są instrumentem nadzwyczajnym, jednak brak ich zastosowania nie powinien prowadzić do skutków niepożądanych z perspektywy społeczeństwa i podatnika oraz jego najbliższych. W szczególności pod uwagę powinny być brane zasady sprawiedliwości społecznej, etyki, zaufania do organów państwa.
Decyzja o odroczeniu terminu płatności podatku lub jego rozłożeniu na raty ma charakter uznaniowy. Sądy administracyjne bardzo wyraźnie wskazują, że decyzja organu powinna być oparta na zgormadzonym w toku postępowania materiale dowodowym. Minister Finansów w przesłanych wytycznych wskazuje, że należy łagodniej patrzeć na podatników, których zobowiązania powstały w związku epidemią.
W postępowaniu sprzed epidemii w przypadku decyzji o odroczeniu płatności lub rozłożenie na raty należności podatkowych pobierana była opłata prolongacyjna. Zgodnie przyjętym art. 15 zb ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw nie nalicza się ww. opłaty prolongacyjnej na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.
Ulga w postaci odroczenia terminu zapłaty bądź rozłożenie na raty może stanowić pomoc de minimis, jeżeli jej wysokość wynosi 200 tys. euro. Limit ten został podwyższony przez Unię Europejską do 800 tys. euro.
Odroczenie terminu płatności czy rozłożenie na raty jest instrumentem dostępnym dla podatników w określonych sytuacjach i może być skutecznym narzędziem, poprawiającym płynność finansową przedsiębiorstw. W dobie epidemii Covid-19 wniosek o ulgę podatkową może zagwarantować byt działalności gospodarczej. Warto, aby podatnik przeanalizował swoją sytuację, w sposób prawidłowy zgromadził dokumenty, tak by postępowanie o udzielenie ulgi podatkowej zakończyło się dla niego pozytywnie. Jak informuje Dolnośląskie KAS, organy podatkowe wydawały negatywne rozstrzygnięcie, tj. o odmowie udzielenia ulgi w spłacie, m.in. w sytuacjach gdy:
- nie stwierdzono, aby w danej sprawie wystąpiła przesłanka ważnego interesu podatnika, interesu publicznego (przesłanki te organ zobligowany jest przeanalizować z uwagi na art. 67a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.).
Okoliczność braku wystąpienia ww. przesłanek stwierdzano m.in., gdy:
Jak informuje resort finansów i rzecznicy prasowi :"w zakresie udzielania ulg w spłacie w związku z COVID-19 kierowane były do Urzędów Skarbowych wytyczne, w których szczególny nacisk położono na priorytetowe traktowanie przez organy podatkowe wniosków ulgowych, w których jako uzasadnienie podatnicy wskazywali okoliczności związane z pandemią koronawirusa. W wytycznych odnoszono się do trybu prowadzonych przez organy podatkowe postępowań, ze szczególnym uwzględnieniem zasady szybkości postępowania, a także objęcia podatników kompleksową i sprawną obsługą. W wytycznych zawarto także stosowne zalecenia w zakresie prowadzenia przez organy postępowań w odniesieniu do podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem branży, w której działa dany przedsiębiorca w kontekście pandemii koronawirusa".
Koronawirus w PolscePłatnik PITZwolnienie z VATPodatki 2021