Skip to content

E-Doręczenia: Już od stycznia 2025 r. obejmą wiele urzędów i instytucji

Od 1 stycznia 2025 roku e-Doręczenia staną się standardem w komunikacji z administracją publiczną. Ten elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru ma być rewolucją w załatwianiu spraw urzędowych w Polsce. 

Tłumaczymy czym są e-Doręczenia i kto będzie mógł z nich korzystać. 

E-Doręczenia umożliwiają przesyłanie i odbieranie dokumentów urzędowych w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w urzędzie czy na poczcie. Dokumenty przesyłane tym kanałem mają pełną moc prawną, identyczną z tradycyjną korespondencją poleconą. Co więcej, dla obywateli usługa jest całkowicie bezpłatna.

Instytucje i urzędy, które będą mogły korzystać z e-Doręczeń

Od stycznia 2025 roku e-Doręczenia obejmą między innymi:

urzędy miast i gmin,

starostwa powiatowe,

urzędy skarbowe, ZUS i KRUS,

placówki ochrony zdrowia (szpitale, przychodnie),

instytucje edukacyjne (szkoły, przedszkola, uczelnie),

ministerstwa oraz instytucje pomocy społecznej.

E-Doręczenia: Już od stycznia 2025 r. obejmą wiele urzędów i instytucji

Źródło: Shutterstock

Dla kogo obowiązkowe e-Doręczenia?

Od 2025 roku obowiązek posiadania skrzynki e-Doręczeń będą mieli m.in. notariusze, adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi. Z kolei instytucje wymiaru sprawiedliwości (sądy, prokuratury) wdrożą to rozwiązanie do 2029 roku.

Jak założyć skrzynkę e-Doręczeń?

Założenie skrzynki jest proste i dostępne już teraz na mObywatel.gov.pl. Wystarczy wypełnić krótki wniosek online.  Wniosek o adres do doręczeń elektronicznych można złożyć już teraz, a z aktywacją skrzynki poczekać do 1 stycznia 2025 roku.

Resort cyfryzacji podkreśla, że e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System ten umożliwi prowadzenie oficjalnej korespondencji z urzędami, firmami i przedstawicielami zawodów zaufania publicznego. Od 2025 roku większość takich podmiotów będzie zobowiązana do umożliwienia obywatelom korzystania z tej formy komunikacji, co oznacza zarówno odbiór, jak i wysyłanie dokumentów drogą elektroniczną.

Zalety systemu e-Doręczeń

Największym atutem nowego systemu jest oszczędność czasu i wygoda. Nie ma potrzeby odbierania awiza ani wizyt w placówkach pocztowych – dokumenty trafiają bezpośrednio na skrzynkę elektroniczną i można je odczytać oraz na nie odpowiedzieć w dowolnym miejscu i czasie, używając komputera, tabletu czy smartfona z dostępem do Internetu.

Wprowadzenie e-Doręczeń to kolejny krok w cyfryzacji polskiej administracji. Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski zaznaczył, że system przyniesie korzyści zarówno obywatelom, jak i instytucjom. Wg wiceministra „Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością. E-Doręczenia, jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, są kluczowym elementem cyfrowej transformacji administracji” 

W pierwszej fazie e-Doręczenia obejmą głównie urzędy i zawody zaufania publicznego. W dłuższej perspektywie wszystkie podmioty publiczne oraz wiele podmiotów prywatnych będzie zobowiązanych do korzystania z tego rozwiązania, co ma usprawnić komunikację.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *