W 2024 r. dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Najniższe pensje przekroczą 4200 zł

Zostały ostatnie dni na rozliczenie deklaracji PIT za 2022 rok. Wielu z nas ma to już za sobą. Osoby, które otrzymały zwrot z podatku mogą być pewne, że ich PIT dotarł do skarbówki. Co z pozostałymi podatnikami? Jak sprawdzić, czy roczne rozliczenie zostało odebrane przez pracownika urzędu skarbowego?
» UPO czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru - 2022/2023
Każda wysłany przez nas PIT powinien trafić bez problemu do skarbówki. Zdarzają się jednak różne sytuacje, kiedy to PIT nie został wysłany poprawnie, co w konsekwencji skutkuje brakiem złożenia zeznania w urzędzie skarbowym. Jak upewnić się, że nasza deklaracja podatkowa została poprawie wysłana i tym samym dostarczona do urzędu skarbowego?
Źródło: shutterstock
Rozliczając swoją deklarację PIT, podatnik powinien zadbać o dokument nazywany UPO. Czym on jest? UPO jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru deklaracji PIT przez urząd skarbowy. Jest ono bardzo ważne bowiem dokument ten nadawany jest wyłącznie po pozytywnej weryfikacji przesłanej przez podatnika deklaracji oraz nadaniu jej statusu 200. Otrzymanie statusu 200 oznacza, że przetwarzanie dokumentu zostało zakończone poprawnie i nasza deklaracja trafiła do wyznaczonego przez nas urzędu skarbowego.
Może się wydarzyć, że podatnik po elektronicznym rozliczeniu ze skarbówką nie otrzyma dokumentu UPO. Brak Urzędowego Poświadczenia Odbioru może wynikać zarówno z tego, że podatnik przeoczył możliwość pobrania UPO, na końcowym etapie rozliczania PIT, w programie do rozliczania PIT, jak i z tego, że błędnie wypełnił PIT, co spowodowało niedostarczenie go do urzędu skarbowego. Jak sprawdzić, co dzieje się z wysłaną przez nas deklaracją PIT?
Nie musisz znać się na PIT-ach. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i nową kwotą wolną od podatku.
Jeżeli roczne rozliczenie PIT wysyłaliśmy z programu zainstalowanego na komputerze, można ponownie zalogować się do programu i sprawdzić status wysyłki naszej deklaracji PIT. Jeśli nasz PIT uzyskał status 200 – nie musimy się martwić. Potwierdza to, że nasze rozliczenie zostało poprawnie wysłane do urzędu skarbowego i otrzymane przez urzędnika. Programy do rozliczenia PIT po zalogowaniu i wybraniu interesującej nas deklaracji PIT, umożliwiają ponowne pobranie UPO – nawet po kilku miesiącach od wysyłki deklaracji.
Jeżeli chcemy upewnić się, że nasza deklaracja dotarła do US możemy skorzystać również rządowej usługi Twój e-PIT. Po zalogowaniu do swojego konta zobaczymy złożone w ostatnim czasie przez nas rozliczenia PIT. Każde zeznanie zaopatrzone będzie informacją o przydzielonym numerze referencyjnym oraz uzyskanym statusie wysyłki.
Jeżeli swoje rozliczenie PIT składaliśmy w inny sposób, i nie jesteśmy w stanie samodzielnie sprawdzić numeru referencyjnego PIT oraz statusu wysyłki, możemy wystąpić z wnioskiem do urzędu skarbowego o wydanie kopii druku UPO, wysłanej przez nas deklaracji.
Uzyskanie statusu wysyłki deklaracji PIT innego niż 200, powinno nas zaniepokoić. Oznacza to bowiem, że wysłany przez nas PIT jest błędny i ostatecznie nie dotarł do urzędu skarbowego. Co oznaczają poszczególne statusy wysyłki? Wyjaśniamy poniżej:
Rodzaj statusu | Opis statusu | Czy PIT dostarł do US? | Czy należy ponownie złożyć PIT? |
---|---|---|---|
Status 200 | oznacza, że deklaracja została sporządzona w sposób prawidłowy i przesłana do urzędu skarbowego. Następstwem statusu 200 jest otrzymanie dokumentu UPO | TAK | NIE |
Status 401 | oznacza negatywną weryfikację deklaracji oraz niezgodność dokumentu z schematem xsd. Powodem pojawienia się tego statusu może być m.in. niewypełnione jednego z pół deklaracji niezbędnych do wysyłki | NIE | TAK |
Status 411 | oznacza negatywną weryfikację deklaracji oraz, że zeznanie z takim identyfikatorem podatkowym już istnieje np. w sytuacji wysłania tej samej deklaracji pocztą i drogą elektroniczną | NIE | TAK |
Status 412 | oznacza niezgodność danych autoryzujących z danymi w dokumencie - dotyczy problemu z wysyłką deklaracji opatrzonej podpisem elektronicznym nieweryfikowalnym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu | NIE | TAK |
Status 414 | oznacza negatywną weryfikację deklaracji z powodu błędnych danych identyfikacyjnych. Powodem może być m. im. podanie błędnego numeru NIP, PESEL, czy też wskazanie błędnej kwoty przychodu złożonej w deklaracji za rok poprzedni | NIE | TAK |
Źródło: PIT.pl / Opracowanie własne
» Pamiętaj o rozliczeniu PIT-28. Rozliczenie przez Twój e-PIT może wpędzić w kłopoty
» Rozliczasz się na PIT-36? Przypilnuj, by deklaracja trafiła do skarbówki
Wielu podatników liczy na automatyczną wysyłkę deklaracji PIT w drodze rządowej usługi Twój e-PIT. Czy można być pewnym, że deklaracja na pewno zostanie automatycznie zaakceptowana i wysłana do skarbówki? Wszystko zależy od rodzaju deklaracji.
Podatnicy, którzy w 2023 roku rozliczaj się na PIT-36 i PIT-28muszą bezwzględnie pamiętać o samodzielnym zaakceptowaniu deklaracji PIT w usłudze Twój e-PIT przed 2 maja. W innym wypadku nie zostanie ona automatycznie wysłana do skarbówki.
Inna sytuacja ma miejsce w przypadku PIT-37. Jeżeli przed 2 maja podatnik nie wyśle PIT-a w inny sposób np. za pośrednictwem programu komputerowego, to jego deklaracja zostanie automatycznie zaakceptowana i wysłana do skarbówki. Jest jednak wyjątek. Chodzi o deklaracje w Twój e-PIT, które były wcześniej przeglądane przez podatnika. Więcej na ten temat w artykule ,,Nie każdy PIT-37 wyśle się automatycznie przez Twój e-PIT 2 maja. Sprawdź swój PIT".
Rozliczenie rocznePIT-36PIT-37Podatek PITTwój e-PIT