KSeF 2024. Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Iwona Maczalska

Przedsiębiorcy przygotowują się do wprowadzenia e-faktur. Choć elektroniczne faktury staną się dla większości firm obligatoryjne dopiero od lipca 2024 roku, to już teraz wiele osób zgłasza swoje wątpliwości. Na najczęściej zadawane pytania dotyczące KSeF odpowiada Ministerstwo Finansów.

» Mikrofirmy czekają problemy z KSeF. O co muszą zadbać?

Aktualnie podatnicy mogą korzystać z systemu KSeF dobrowolnie. Od 1 lipca 2024 r. podatnicy będą zobowiązani do obligatoryjnego fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur. Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.podatki.gov.pl udostępniło broszurę informacyjną dotyczącą struktury FA(2), która obowiązuje od 1 września 2023 r. To jednak nie wszystko. MF wydało również listę najczęściej zadawanych przez podatników pytań wraz z odpowiedziami.

 Najczęstsze pytania dotyczące KSeF

Źródło: shutterstock

Bezpłatna aplikacja do testowania e-faktur

Aby ułatwić przystosowanie się do wprowadzenia e-faktur, na stronie Ministerstwa Finansów udostępniono bezpłatną aplikację do testowania elektronicznych faktur. Aplikacja Podatnika KSeF umożliwia m.in. wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur. Więcej o możliwościach aplikacji znajdziesz w artykule ,, Bezpłatna aplikacja Podatnika KSeF już dostępna”.  

 

Najczęstsze wątpliwości dotyczące stosowania KSeF

Przedsiębiorcy zgłaszają wiele wątpliwości dotyczących wprowadzenia w życie Krajowego Systemu eFaktur. Na najczęściej zadawane pytania odpowiedziało Ministerstwo Finansów. Udzielone odpowiedzi zostały opublikowane na stronie podatki.gov.pl. Prezentujemy je poniżej:

 

1. W jaki sposób nadawane jest pierwotne uprawienienie w KSeF w przypadku podatnika, który jest osobą fizyczną? 

W przypadku podatników, którzy są osobami fizycznymi pierwotne uprawnienie o charakterze właścicielskim jest przypisane do osoby będącej podatnikiem automatycznie. Osoba taka nie musi nic zgłaszać. Może korzystać z systemu autoryzując się Podpisem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W przypadkach szczególnych, gdy osoba posiada kwalifikowany podpis elektroniczny, który nie zawiera w sobie NIP i PESEL istnieje możliwość zgłoszenia tzw. odcisku palca podpisu za pośrednictwem zawiadomienia ZAW-FA, w celu przypisania podpisu do danego podatnika. Zmiana czy odnowienie podpisu, na kolejny niezawierający NIP i PESEL wymagać będzie kolejnego zawiadomienia.

2. Czy istnieje możliwość wykorzystania Podpisu Zaufanego we własnej aplikacji, żeby przedsiębiorca nie musiał generować samodzielnie tokenu w aplikacji Ministerstwa Finansów? 

Autoryzacja użytkownika wymagana jest niezależnie czy wykorzystuje się narzędzia komercyjne, czy aplikację udostępnioną przez Ministerstwo Finansów. Jedną z metod uwierzytelnienia, w celu korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, jest Podpis Zaufany.

3. W jaki sposób nadawane jest pierwotne uprawnienie w KSeF w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną?

W przypadku podatników niebędących osobami fizycznymi, którzy posiadają elektroniczną pieczęć kwalifikowaną zawierającą NIP istnieje możliwość korzystania z KSeF na podstawie pierwotnych uprawnień właścicielskich bez zgłaszania w urzędzie skarbowym.

W pozostałych przypadkach podatnik niebędący osobą fizyczną w celu korzystania z KSeF musi za pośrednictwem zawiadomienia ZAW-FA wskazać osobę fizyczną uprawnioną w imieniu podatnika do korzystania z KSeF. Osoba ta będzie miała także możliwość nadawania dalszych uprawnień drogą elektroniczną w ramach KSeF.

4. Co się stanie jeśli wystawca prześle fakturę z błędami rachunkowymi - czyli nie bilansującą się?

Faktura zostanie przyjęta do KSeF, system nie weryfikuje błędów rachunkowych zawartych w fakturze. W przypadku wystąpienia takich błędów konieczne jest wystawienie faktury korygującej.

 

Wszystkie pytania i odpowiedzi dotyczące KSeF dostępne są tutaj >>

KSeFFakturaVATKsięgowośćHome 5