Ruszają dopłaty do tachografów. Ile można dostać i jakie warunki należy spełnić?

Sylwester Sacharczuk

Poznaliśmy zasady przyznawania wyczekiwanego od dawna finansowego wsparcia dla przewoźników. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało rozporządzenie dotyczące dopłat do wymiany tachografów. Kto dostanie je w pierwszej kolejności? 

Przewoźnicy nareszcie będą mogli ubiegać się o finansową pomoc na wymianę tachografów. Ministerstwo Infrastruktury w przygotowywanym projekcie uwzględniło istotne korekty zasad przyznawania pomocy dla przedsiębiorstw przewozowych, które zostały wypracowane w czasie konsultacji społecznych. W końcu opublikowało rozporządzenie dotyczące wymiany urządzeń. 

W pierwszej kolejności: do 10 tachografów

Podczas konsultacji społecznych przewoźnicy podkreślali, że początkowy projekt rozporządzenia nie zapewniał im dostępu do pomocy rządowej. Resort infrastruktury, po wysłuchaniu głosów ze strony przedsiębiorców, zdecydował o ważnych zmianach dotyczących wymiany tachografów. I tak w pierwszej kolejności wsparcie trafi do przedsiębiorców, którzy wnioskują o refinansowanie wymiany maksymalnie 10 tachografów (niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa). Jeśli po zakończeniu pierwszego etapu zostanie pewna pula funduszy, zostaną one rozdzielone pomiędzy pozostałych przewoźników, tym razem bez limitu liczby urządzeń.

Fot. Miguel Perfectti / Shutterstock

– To ważna korekta w stosunku do pierwotnych założeń, odnoszących się wyłącznie do firm posiadających maksymalnie dziesięć pojazdów. W praktyce mogłoby to ograniczyć szansę na dopłaty głównie dla najmniejszych podmiotów. Teraz zasady są bardziej zrównoważone. Każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty, będzie mógł skorzystać z dofinansowania przynajmniej na część pojazdów. To dobra wiadomość dla średnich i dużych firm, które poniosły duże koszty wymiany tachografów – uważa Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo z Grupy Eurowag.

Dofinansowanie do 3 tys. złotych na jeden pojazd

Dopłaty obejmą refinansowanie kosztów wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Według przepisów każdy przewoźnik będzie mógł dostać zwrot do 3000 zł na jeden pojazd w formule pomocy de minimis. 

Dla przewoźników przeznaczono łącznie 319 678 800 zł, co pozwoli na wsparcie ok. 106 600 pojazdów - przy założeniu otrzymania maksymalnej dopłaty za wymianę jednego urządzenia.

Jak wynika z danych dwóch największych producentów tachografów w UE, w Polsce wymienionych zostało do tej pory około 150 tysięcy tachografów. Według szacunków do objęcia wsparciem kwalifikuje się około 70 proc. pojazdów, w których został zamontowany nowy tachograf.

– Skala wymiany tachografów w Polsce pokazuje, że przewoźnicy poważnie potraktowali obowiązek dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość uzyskania częściowego zwrotu kosztów będzie realnym wsparciem finansowym – mówi Mateusz Włoch.

Gdzie i kiedy będzie można złożyć wniosek?

O dopłatę będą mogli się starać przewoźnicy drogowi ujęci w wykazie prowadzonym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Nabór zgłoszeń wraz z regulaminem zostanie ogłoszony 14 dni przed rozpoczęciem przyjmowania wniosków, a stosowne informacje mają pojawić się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). 

Przewoźnicy będą mogli składać wnioski w formie elektronicznej do 31 sierpnia 2026 roku za pośrednictwem ARiMR, chyba że fundusze zostaną wyczerpane wcześniej – w takiej sytuacji nabór może zostać zamknięty przed końcem sierpnia. W naborze liczy się kolejność zgłoszeń.

Przygotuj się do złożenia wniosku

We wniosku trzeba będzie podać m.in. informacje o uprawnieniach przewoźnika drogowego, warsztatu, który zamontował nowy tachograf, oświadczeniu przewoźnika o zakupie i instalacji nowego urządzenia rejestrującego w danym pojeździe czy wydruku danych technicznych z tachografu G2V2. Warto również jak najszybciej sprawdzić dane w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego (BTM) dotyczące firmy transportowej i pojazdów, które zostały zgłoszone do licencji. 

PrzedsiębiorcaAuto firmoweHome 2