Kontrola z Państwowej Inspekcji Pracy. PIP radzi, jak się przygotować

Ministerstwo finansów podkreśla, jak ważne jest, by pracodawca (płatnik podatku PIT) nie zrobił błędu wpisując numer PESEL swojego pracownika do informacji PIT-11, którą do 31 stycznia musi przekazać do urzędu skarbowego. W lutym druki PIT-11 trafią do rąk zatrudnionych. Na ich podstawie system Twój e-PIT wygeneruje do 15 lutego 2022 roku rozliczenia roczne PIT-37.
Prawidłowe wpisanie NIP/PESEL pracownika umożliwia:
Tym samym brak właściwego PESEL lub NIP w przekazywanych informacjach podatkowych uniemożliwi bądź utrudni pracownikowi wywiązanie się z jego obowiązków podatkowych w PIT.
Źródło: shutterstock.com
Błędem jest np. wpisywanie ciągu takich samych cyfr (jak np. 1111111111 czy 9999999999).
Od 1 czerwca 2021 r. urzędy gminy mogą nadawać cudzoziemcom numer PESEL do celów podatkowych [2] na ich wniosek.
Jest to możliwe dzięki wejściu w życie zmiany ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL.
Dzięki zmianom płatnicy mogą wywiązać się z obowiązku wskazywania prawidłowego identyfikatora podatkowego swoich pracowników. To natomiast daje urzędom skarbowym możliwość jednoznacznej identyfikacji podatnika i udostępnienia mu zeznania podatkowego, np. w usłudze Twój e-PIT.
Od 1 stycznia 2022 r. nie są przyjmowane informacje składane przez płatników o dochodach i zaliczkach odprowadzonych za 2022 rok, które mają wpisane nieprawidłowe identyfikatory NIP/PESEL podatników, w tym wpisany ciąg takich samych cyfr.
Źródło: MF
PIT-11Płatnik PITRozliczenie roczneTwój e-PITPIT-37