
Ministerstwo Finansów zidentyfikowało wątpliwości dotyczące formy oraz sposobu przekazywania informacji PIT-11 podatnikom. Ponieważ niejasności te mogą powodować problemy organizacyjne i finansowe dla płatników wydano nowe objaśnienie podatkowe w tej kwestii.
W ramach swojej działalności Ministerstwa Finansów zidentyfikowano istnienie rozbieżności i wątpliwości u podmiotów zobowiązanych do sporządzenia imiennej informacji PIT-11, związane zarówno z samą formą, jak i sposobem jej przekazywania podatnikom.
Źródło: shutterstock
Jak podaje resort finansów: ,,Przykładem powyższego jest przypadek ujawniony podczas prac zespołu deregulacyjnego „SprawdzaMY Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski” (obszar: Prawo podatkowe, administracja publiczna, cyfryzacja; nr MF-37-107). W jednej z propozycji zgłoszonych przez stronę społeczną wskazano m.in., że pracodawca ma obowiązek wysyłania imiennej informacji PIT-11 listem poleconym w każdym przypadku, gdy podatnik nie odbierze jej osobiście. Zwrócono uwagę, że obowiązek ten generuje dodatkowe koszty i zwiększa obciążenia administracyjne".
PIT-11 - Informacja o dochodach, pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, wypłaconym stypendium oraz przychodach z innych źródeł (PIT-11 / PIT-11Z). Wzór do pobrania online dostępny tutaj >>
PIT-11 listem poleconym do pracownika?
W drodze analizy powyższego przypadku, jak i obowiązujących przepisów prawa, resort finansów uznał, że nie ma takiego, bezwzględnego obowiązku. W celu wyjaśnienia wszelakich wątpliwości interpretacyjnych MF wydało nowe objaśnienie w tej sprawie, które udostępniamy tutaj.
Potwierdzenie wysłania PIT-11 ważnym dla płatnika dokumentem
Jak informuje resort finansów w objaśnieniu - ustawa o PIT nie narzuca płatnikowi jednego sposobu dostarczenia informacji PIT-11 do podatnika. Obowiązek ten w terminie do końca lutego może być więc zrealizowany zarówno w formie elektronicznej, tradycyjnej (papierowej) wręczając PIT-11 do rąk własnych pracownikowi lub za pośrednictwem poczty.
Jak uczula jednak Ministerstwo Finansów ,,Z uwagi na to, że przesłanie podatnikom PIT-11 stanowi realizację obowiązku określonego w ustawie PIT, to płatnicy i inne podmioty zobowiązane do sporządzenia i przekazania formularza powinni zadbać o udokumentowanie, że wywiązali się z tego obowiązku". Więcej o tym w artykule ,,Czy pracodawca powinien posiadać potwierdzenie odbioru PIT-11 przez pracownika? Wyjaśniamy ...".