Składanie deklaracji VAT za grudzień 2020 przez podmioty z Wielkiej Brytanii

Zapłata na rachunek Split payment jest co do zasady zapłatą za towar lub usługę na rzecz sprzedawcy. Jeśli umowa nie stanowi, że strony umawiają się na płatność z pominięciem podzielonej płatności, po stronie nabywcy występuje dowolność co do tego, w jakim stopniu zapłaci pieniądze na rachunek VAT sprzedawcy. A płacąc „przez przypadek” całość należnej kwoty na ten rachunek ogranicza prawo swojego kontrahenta do dysponowania środkami.
Ministerstwo Finansów w odpowiedziach na najczęstsze pytania o Split payment wskazuje:
Co zrobić w przypadku wpłacenia na rachunek VAT pomyłkowej kwoty, np. wyższej niż należny podatek? Jak nabywca może odzyskać te środki?
W przypadku pomyłkowej wpłaty zbyt wysokiej kwoty na rachunek VAT (np. podatek na fakturze wynosi 800 zł, a wpłacono 1000 zł), nie ma możliwości zwrotu 200 zł z rachunku VAT. Kontrahenci mogą uzgodnić, że podatnik zwróci nabywcy 200 zł ze swojego rachunku rozliczeniowego. Co innego, jeśli wpłacona kwota wynika z faktury, a następnie do tej faktury będzie wystawiona korekta – wówczas można dokonać zwrotu tej kwoty z rachunku VAT.
<<Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania o split payment>>
Problem pojawić się może w przypadku, gdy kontrahent wpłaci całość należności na rachunek Split payment. Banki nie stosują ograniczeń co do procentu zapłaty, która ma trafić na rachunek VAT. W efekcie dopuszczalnym jest, by cała kwota z faktury trafiła na rachunek VAT.
Sprzedawca w takim przypadku zostaje ograniczony w prawie do dysponowania środkami – co najmniej przez 60 dni, bo tyle czasu trwa weryfikacja wniosku o przelew pieniędzy na rachunek bieżący. Staje się również podmiotem badanym przez organ skarbowy.
Natomiast nabywcy trudno będzie udowodnić – szczególnie bez zapisów umownych – że nie zwolnił się ze zobowiązania. Zapłaty dokonał przecież na rachunek bankowy przypisany sprzedawcy…
<<Umowny zapis o split payment>>
Niezależnie od ustalenia odpowiedzi na to pytanie przez orzecznictwo sądowe - umowy cywilnoprawne i ich dział „zapłata za świadczenie” powinny zostać od 1 lipca 2018 r. znacząco rozwinięte o kwestie płatności z lub z pominięciem rachunku VAT kontrahenta. Strony mogą również wprowadzać umowne warunki odpowiedzialności za dokonanie płatności w firmie nieprawidłowej.