
Zdarza się, że po jakimś czasie zapominamy lub gubimy nadany naszej deklaracji podatkowej numer poświadczający jej odbiór poprzez skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów. Czy jest szansa, by dowiedzieć się, jaki to był numer oraz kiedy deklaracja została wysłana?
Ministerstwo Finansów pozwala uzyskać informację na temat numeru UPO na podstawie wcześniej przypisanego naszej deklaracji numeru referencyjnego. Pod adresem http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje/formularze/upo, po wybraniu opcji UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) sprawdzić można UPO podając w systemie numer referencyjny deklaracji podatkowej.
Źródło: Thinkstock
Formularz UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) - formularz umożliwia wykonanie następujących czynności:
- Dla dokumentów elektronicznych składanych za pośrednictwem Bramki e-Deklaracje (wszystkie dokumenty składane jako pojedyncze)
- Sprawdzenie statusu przedłożonego dokumentu,
- Pobranie UPO dla dokumentu, który otrzymał status „200".
- Dla dokumentów składanych za pośrednictwem UBD – Uniwersalnej Bramki Dokumentów (dokumenty wielopozycyjne: PIT-11Z, PIT-8C, PIT-R, PIT-40)
- Pobranie UPO dla dokumentu, który otrzymał status „200".
Sprawdzenie statusu dla dokumentów składanych kanałem UBD, możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem oprogramowania służącego do przesyłania dokumentów.
Jeżeli zgubiono numer referencyjny
Oczywistym jest, że niewielu podatników gubi UPO i posiada nadal numer referencyjny. Z informacji uzyskanych z działu technicznego systemu e-deklaracje wynika, że numer referencyjny można odtworzyć, wnioskując o podanie go pod adresem [email protected]. W mailu z wnioskiem o numer refenrecyjny podać należy numer PESEL/NIP podatnika, rodzaj wysyłanej deklaracji oraz datę (ewentualnie przybliżoną datę) wysyłki za pomocą systemu e-deklaracje.
Status można potwierdzić również w urzędzie skarbowym Jeżeli podatnik chce sprawdzić, czy organ skarbowy uzyskał dokument wysłany w formie elektronicznej, może też skontaktować się z właściwym organem skarbowym. Podając swoje dane personalne organ ten może sprawdzić, czy składany dokument dotarł do urzędu oraz czy został on zweryfikowany przez urzędników.
Piotr Szulczewski,
PIT.pl