Skip to content

Obowiązki bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy

Osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy mają przywileje, ale muszą przestrzegać określonych obowiązków. W przypadku ich niedopełnienia grożą sankcje i kary. Jakie?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Bezrobotny ma obowiązek zgłaszania się do właściwego powiatowego urzędu pracy w wyznaczonym przez urząd terminie w celu przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy proponowanej przez urząd lub w innym celu wynikającym z ustawy i określonym przez urząd pracy, w tym potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy. W przypadku bezrobotnego będącego dłużnikiem alimentacyjnym, w rozumieniu przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, wyznaczony termin nie może być dłuższy niż 90 dni.

Niestawienie się w wyznaczonym przez urząd terminie – konsekwencje

Niestawienie się w wyznaczonym przez PUP terminie lub odmowa podjęcia niosą za sobą konsekwencje w postaci wyrejestrowania i karencji na ponowną rejestrację. Jednak niedopełnienie niektórych obowiązków względem urzędu pracy może przynieść również konsekwencje finansowe.

Zasiłek dla bezrobotnych z Urzędu Pracy a rozliczenie PIT za 2020 r. – PIT.pl

Odmowa podjęcia pracy lub formy pomocy – konsekwencje

Bezrobotny, który odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie lub poddania się badaniom lekarskim lub psychologicznym, mającym na celu ustalenie zdolności do pracy lub udziału w innej formie pomocy określonej w ustawie; pozbawienie statusu bezrobotnego następuje od dnia odmowy na okres:

a) 120 dni w przypadku pierwszej odmowy,

b) 180 dni w przypadku drugiej odmowy,

c) 270 dni w przypadku trzeciej i każdej kolejnej odmowy;

Obowiązki bezrobotnych zarejestrowanych w PUP

Źródło: shutterstock

Niepoinformowanie PUP o podjęciu zatrudnienia – konsekwencje

Zgodnie z treścią art. 74 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotny jest obowiązany zawiadomić w ciągu 7 dni powiatowy urząd pracy o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub o złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku.

W myśl art. 119 ust. 2 wyżej wskazanej ustawy bezrobotny, który podjął zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność gospodarczą bez powiadomienia o tym właściwego powiatowego urzędu pracy, podlega karze grzywny nie niższej niż 500 zł. Co istotne karze nie będą podlegały jedynie osoby, które przed dokonaniem kontroli powiadomiły urząd pracy o podjęciu aktywności zawodowej.

Zwrot zasiłku dla bezrobotnych i pobieranego stypendium

Środki, które należy zwrócić do urzędu mogą być znacznie wyższe. Osoby które nie  nie poinformowały urzędu o sytuacji powodującej utratę statusu i pobierały z urzędu świadczenia: zasiłek dla bezrobotnych lub stypendium są zobowiązane do zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń.  Nienależnie pobrane świadczenie należy zwrócić do urzędu pracy w 14 dni od daty doręczenia decyzji. Kwota do zwrotu, to nie tylko pobrane świadczenie, ale również przekazana przez PUP zaliczki na podatek dochodowy oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *