Skip to content

Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025 r.?

Przedsiębiorcy muszą przygotować się na to, że rok 2025 może przynieść duże zmiany dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Trwają bowiem prace nad kilkoma projektami, które zawierają regulacje przewidujące nowe rozwiązania dla firm. Ustawodawca szykuje zmiany odnośnie wielu aspektów dotyczących działalności firm, w tym m.in. w zakresie zatrudniania cudzoziemców, zasad przeprowadzania kontroli w firmach oraz opodatkowania nieruchomości.

Zatrudnianie cudzoziemców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr UC46 z wykazu RCL). Celem projektowanej ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości i opóźnień w załatwianiu spraw przez urzędy oraz ograniczenie występujących nadużyć. Projektowane przepisy przewidują pełną elektronizację procedury wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców począwszy od złożenia wniosku, aż po odbiór decyzji. Także postępowanie odwoławcze będzie prowadzone elektronicznie. Ma to być realizowane przez system teleinformatyczny, którego funkcjonalności pozwolą na szybki dostęp do potrzebnych informacji bez angażowania wnioskodawcy lub niektórych instytucji.

Projekt ustawy zawiera regulację, która wyklucza obowiązek przedstawienia w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. W projekcie przewidziano też wprowadzenie:

  • obligatoryjnej przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pracę, gdy pracodawca nie opłaca składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne lub zaliczek na podatek dochodowy,
  • przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pracę w przypadku, gdy z okoliczności wynika, że podmiot został ustanowiony lub działa głównie w celu ułatwiania cudzoziemcom wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Projektowana ustawa rezygnuje też z osobnej procedury przedłużania zezwoleń na pracę, umożliwiając kontynuację zatrudnienia na dotychczasowych warunkach podczas oczekiwania na nowe zezwolenie.

Zmiany w procedurze kontroli

Trwają też prace w zakresie zasad przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców. Propozycje w tym zakresie zawiera projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (druk nr UA8 z wykazu RCL). Liczba kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorcy miałaby być uzależniona od kategorii ryzyka. W przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, w przypadku średniego ryzyka – nie częściej niż raz na 3 lata, a w przypadku wysokiego ryzyka – nie częściej niż raz na 2 lata. Poza tym skróceniu z 12 do 6 dni miałby ulec czas przeprowadzania czynności sprawdzających u mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu przepisów Prawa przedsiębiorców.

Projektodawca zaproponował też, aby organ kontroli dokonywał publikacji okresowego planu kontroli oraz okresowej analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Dzięki takiemu rozwiązaniu podmioty podlegające kontroli będą mogły zapoznać się ze sposobem realizacji przez organ kontroli wymogu okresowego planowania kontroli i przeprowadzania okresowych analiz, służącego lepszemu przygotowaniu kontroli i wytypowaniu do kontroli podmiotów, u których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Z tym że nie znalazłoby to zastosowania w odniesieniu do kontroli działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu, a także do kontroli i analiz będących we właściwości organów Krajowej Administracji Skarbowej. Inspekcja ma mieć też obowiązek przygotowania tzw. wstępnej listy dokumentów i informacji, których przedstawienia może żądać w trakcie kontroli.

Natomiast sam przedsiębiorca ma zostać wyposażony w narzędzie umożliwiające mu wniesienie sprzeciwu wobec czynności kontrolnych organu bez jednoczesnego wstrzymania wykonywania tych czynności, w przypadku gdy organ przeprowadzający kontrolę powołuje się na wyłączenia ograniczeń kontroli działalności gospodarczej.

Opodatkowanie nieruchomości

Z początkiem 2025 r. na mocy nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1757) wprowadzone zostaną znaczące zmiany w zasadach opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków i budowli w wyniku zdefiniowania tych pojęć na nowo. Poza tym, zgodnie z nowymi regulacjami, za część mieszkalną budynku mieszkalnego należy uznawać także pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku.

Kolejne zmiany dotyczące opodatkowania nieruchomości są projektowane m.in. w ustawie o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (druk sejmowy nr 558). Zaproponowano wprowadzenie nowej grupy podmiotów zobowiązanych do odprowadzania podatku od nieruchomości – w przypadku leasingu nieruchomości zobowiązanie to miałby regulować korzystający (leasingobiorca). Obecnie podatnikiem jest właściciel nieruchomości. Wydłużeniu miałby też ulec termin na złożenie przez osoby fizyczne informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w oparciu o które organ podatkowy wydaje decyzję ustalającą wymiar podatku od nieruchomości w sytuacji, kiedy okoliczności uzasadniające powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego wynikają z orzeczenia sądowego.

Inne zmiany dotyczące działalności przedsiębiorców, które planowane są w 2025 r.:

zwiększenie o 15% kwot dopłat dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wypłacanego przez PFRON,
wzrost wysokości opłaty rejestracyjnej i rocznej za wpis do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami,
zmiany w zakresie odprowadzania wpłat na Fundusz Ochrony Rolnictwa,
nowe regulacje w zakresie wykonywania działalności rzemieślniczej, w tym m.in.: rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, rozszerzenie definicji rzemiosła poprzez dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle wymienionych w ustawie,
nowe zasady przyznawania wsparcia ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego,
możliwość odbywania stażu przez osobę bezrobotną w firmie w formie zdalnej,
zwiększenie liczby niedziel, w których handel w placówkach niebędących placówkami zwolnionymi z zakazu na podstawie art. 6 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni będzie dozwolony,
zmniejszenie biurokracji i obowiązków sprawozdawczych dla przedsiębiorców,
elektroniczny weksel ma podlegać takim samym zasadom i mieć takie samo znaczenie w obrocie jak weksel tradycyjny.

autor: Kinga Romas
Gazeta Podatkowa nr 105 (2188) z dnia 2024-12-30

Oznaczanie transakcji krajowych i zagranicznych w JPK_V7M/V7K. Wszystko na ten temat w poradniku na GOFIN.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *