Pobierz e-pity 2018

Twój e-PIT: Problemy, z którymi spotkali się podatnicy

Katarzyna Sudaj 18.02.2019 09:01 (aktualizacja: )

W pierwszej dobie po uruchomieniu usługi Twój e-PIT skorzystało z niej ponad 100 tys. podatników. MF informowało o 500 udanych logowaniach na sekundę i wielokrotnie wyższym zainteresowaniu zakładaniem Profili Zaufanych niż zazwyczaj. Jednak nie obyło się bez problemów i komentarzy niezadowolonych użytkowników.

Jak już informowaliśmy w piątkowe przedpołudnie, usługa Twój e-PIT wystartowała z sukcesem o północy 15 lutego br. W nocy można było bez kłopotów zalogować się – również za pośrednictwem Profilu Zaufanego ePUAP. Jednak rano, od godziny 7-8 zaczęły pojawiać się pierwsze problemy.  Serwery nie wytrzymały ogromnego zainteresowania podatników i ok. 9 rano strona logowania epit.podatki.gov.pl nie ładowała się.

Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity 2018.

Nie musisz znać się na PIT-ach. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i nową kwotą wolną od podatku.

W piątkowe południe sytuacja zaczęła się poprawiać, gdyż ministerstwo finansów uruchomiło dodatkowe serwery do obsługi wzmożonego ruchu na serwisie podatki.gov.pl. Rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów Paweł Jurek informował na twitterze o 500 udanych logowaniach na sekundę!

tweet MF: Twój e-PIT: 500 udanych logowań na sekundę

Źródło: https://twitter.com/MF_GOV_PL

Udane logowanie to nie to samo, co akceptacja przygotowanego rozliczenia PIT

Jednak Ci, którym nie udało się zalogować, wyrażali swoje niezadowolenie w komentarzach pod tweetem. A użytkownik Damian Gałka słusznie zauważył, że 500 udanych logowań na sekundę daje 30 tys. pomyślnych logowań na minutę. A ministerstwo finansów informowało wtedy "tylko" o 20 tys. złożonych / zaakceptowanych e-PIT-ach.

dodatkowe serwery i 20 tys. złozonych PIT-ów

Źródło: komentarze użytkowników na twitterze

Może wielu podatników z czystej ciekawości chciało zobaczyć PIT automatycznie przygotowany przez system Krajowej Informacji Skarbowej. Poza tym wielu z nich, mimo chęci rozliczenia zeznania rocznego, napotkało na problemy.

Brak wszystkich danych

Nasz czytelnik chciał rozliczyć się wspólnie z małżonką, ale przy pierwszym logowaniu nie miał przygotowanego PESEL-u żony i kwoty przychodu z jej PIT-11. A później były już problemy z ładowaniem strony logowania do usługi Twój e-PIT.

Źródło: komentarze FB użytkowników PIT.pl

Choć zdarzał się również błąd z uwierzytelnieniem drugiego małżonka, gdy ktoś chciał zmodyfikować swój e-PIT zmieniając rozliczenie indywidualne na wspólne z małżonkiem.

Źródło: komentarze FB użytkowników PIT.pl

U niektórych podatników brakowało danych z wszystkich PIT-11, które pracodawcy powinni dostarczyć za 2018 rok. Jeśli podatnik jest świadomy tego, że brakuje jakiś dochodów uzyskanych w trakcie 2018 roku, powinien poprosić pracodawców o informację PIT-11.

Źródło: komentarze FB użytkowników PIT.pl

Brak e-PIT po zalogowaniu

Jeszcze inni mieli mniej szczęścia i po zalogowaniu do usługi Twój e-PIT nie znaleźli żadnych dokumentów. Podobno to błąd systemu, który został już zgłoszony do naprawienia.



Źródło: komentarze FB użytkowników PIT.pl

Podatnicy nie są pewni, czy wysłali e-PIT i jak znaleźć UPO

Nasi użytkownicy podzielili się wątpliwościami, czy ich PIT został prawidłowo wysłany. Długi czas oczekiwania na podgląd PIT-37 czy brak Urzędowego Poświadczenia Odbioru UPO wprowadzał niepewność.

Źródło: komentarze FB użytkowników PIT.pl

Problemy z logowaniem przez Profil Zaufany

W sobotę minister cyfryzacji Marek Zagórski podał na twitter.com, że tylko w piątek 15 lutego ponad 32,5 tys. osób założyło Profil Zaufany ePUAP. To 9-krotnie większe zainteresowanie kontem na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej niż w zwykły dzień. 

Źródło: https://twitter.com/MF_GOV_PL

Niestety nawet przy próbie logowania za pośrednictwem Profilu Zaufanego zdarzały się problemy techniczne. Po długim oczekiwaniu na zalogowanie do usługi Twój e-PIT użytkownicy otrzymywali komunikat systemowy: "Nie udało się przetworzyć twojego zapytania. Wróć do poprzedniej strony i spróbuj ponownie." 

Źródło: komentarze FB użytkowników PIT.pl

Najprawdopodobniej to efekt braku wystarczającej wydajności serwerów podczas największego natężenia ruchu. Ja wykonałam kilka udanych prób logowania za pośrednictwem Profilu Zaufanego.

Rozliczenie roczne PIT-37Wspólne rozliczenie PITHOT