Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował ulotkę na temat zasad korzystania z Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS przez osoby pracujące, emerytów i przedsiębiorców. Ulotka zawiera m.in. wskazówki dotyczące zakładania konta na PUE oraz opis dostępnych usług.
» ZUS radzi, jak krok po kroku założyć konto na PUE
Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które umożliwia naszym klientom dostęp do ich danych w ZUS oraz ułatwia im dostęp do świadczonych przez nas usług. Najważniejszym elementem PUE ZUS jest portal internetowy, który znajdziesz na stronie www.zus.pl. Dzięki niemu możesz załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu. Przez internet uzyskasz informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach. Wyślesz też wnioski i dokumenty ubezpieczeniowe oraz rozliczysz składki. Portal PUE ZUS jest naszą elektroniczną skrzynką podawczą.

Źródło: shutterstock
PROFIL PUE ZUS
Aby uzyskać dostęp do swoich danych w ZUS, zarejestruj się na www.zus.pl i potwierdź swoją tożsamość (zobacz: Jak skorzystać z PUE).
Gdy to zrobisz, na portalu utworzy się Twój profil (konto) użytkownika. Na tym profilu możesz:
- sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS;
- rezerwować wizyty w wybranej naszej placówce;
- wysyłać elektronicznie wnioski, np. o świadczenia dla rodzin;
- otrzymywać odpowiedzi z ZUS;
- zgłosić, że chcesz otrzymywać powiadomienia e-mailem lub SMS-em o wybranych zdarzeniach.
Kontaktujesz się z nami zwykle w określonej roli – jako ubezpieczony, świadczeniobiorca lub płatnik składek. Dlatego na swoim profilu PUE ZUS znajdziesz odpowiednią dla każdej roli zakładkę. W zakładce znajdziesz dane i usługi, z których możesz skorzystać.
PUE ZUS DLA UBEZPIECZONYCH (OSÓB PRACUJĄCYCH)
W zakładce „ubezpieczony” możesz:
- sprawdzić stan swojego konta w ZUS;
- sprawdzić informacje o ubezpieczeniach, do których zgłosił
Cię pracodawca, oraz sprawdzić informacje o podstawach i składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
- sprawdzić, czy członkowie Twojej rodziny zostali prawidłowo zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego;
- sprawdzić informacje o zwolnieniach lekarskich oraz ustawić subskrypcje z powiadomieniem na SMS lub e-mail, który otrzymasz w momencie, kiedy lekarz wystawi Ci elektroniczne zwolnienie (e-ZLA);
