Skip to content

Likwidacja ulgi prorodzinnej i internetowej

Ulga prorodzinna, internetowa, koszty podwyższone

„W ustawie o PIT proponuje się dodanie art. 52f, który w ust. 1 przewiduje, iż w takim przypadku, począwszy od roku podatkowego następującego po roku, w którym taka relacja została ogłoszona przez Ministra Finansów, przez trzy kolejne lata podatnicy nie będą mogli korzystać z:

  • 50% i 20% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1-4 lub kosztów faktycznie poniesionych, o których mowa w art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • tzw. ulgi internetowej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy,
  • tzw. ulgi prorodzinnej określonej w art. 27f ww. ustawy.”

Podatnikom korzystającym dotychczas z 50% i 20% kosztów uzyskania przychodu proponuje się przyznanie prawa do stosowania miesięcznych kosztów uzyskania przychodu w wysokości określonej dla przychodów ze stosunku pracy (art. 52f ust. 2).

Ponadto podatnicy uzyskujący tego samego rodzaju przychody z kilku tytułów będą mieli prawo do zastosowania w rocznym zeznaniu podatkowym podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, określonych w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Inne zmiany

Inne zmiany dotyczyć mają ustawy o ZUS, o emeryturach i rentach z FUS, o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wszystkie mają za cel ratowanie budżetu – zaznaczmy jeszcze raz – w przypadku, gdy okazałoby się, że limity graniczne zostaną przekroczone.

Pełny projekt zmian, jak również jego uzasadnienie dostępne są na stronach Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

To jedne z głównych założeń programu sanacyjnego, jakie znalazły się w opublikowanym w poniedziałek projekcie zmian ustawy o finansach publicznych i innych ustaw. Czarny scenariusz dla każdej polskiej rodziny ziści się, jeżeli relacja kwoty państwowego długu publicznego do PKB przekroczy 55%.

Słusznymi okazały się analizy przedstawione już przez Bankier.pl krytykujące jednopunktowe wyłącznie podwyżki podatku VAT. Gdyby zmiany zostały wprowadzone wcześniej – możliwe, że udałoby się uniknąć tak drastycznych posunięć ratujących budżet państwa. Relacja długu publicznego do PKB zbliża się do punktu ostrzegawczego – 55% i po jego przekroczeniu rząd musi podjąć działania uzdrawiające relację tych kwot.

Stawki VAT plus do 25%

Projekt zmian przewiduje fakultatywną zmianę stawek podatku VAT w okresie 4-5 letnim. Warunkowość rozwiązań (tylko w przypadku przekroczenia wskazanej kwoty) wcale nie cieszy. Ryzyko jest na tyle istotne, że podatnicy mogą spodziewać się działań sanacyjnych.

Do zaproponowanego rozwiązania polegającego na podniesieniu stawek VAT w projekcie przewiduje się również dostosowanie stawki zryczałtowanego zwrotu podatku dla rolników ryczałtowych i urealnienie stawki ryczałtu dla podatników świadczących usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu.

Jak wskazuje uzasadnienie projektu: „jeśli relacja państwowego długu publicznego do PKB przekroczy 55 % w 2011 r. nastąpią następujące podwyżki stawek VAT w kolejnych okresach:

1) od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.:

  • podwyższenie stawki VAT podstawowej do 24 %,
  • podwyższenie stawki VAT obniżonej do 9 %,
  • podwyższenie stawki VAT super obniżonej do 6 %,
  • dostosowanie stawki ryczałtu dla taksówkarzy 5 %,
  • dostosowanie stawki zryczałtowanego zwrotu podatku dla rolników 7,5 %;

2) od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. ww. stawki wzrosną i będą wynosić odpowiednio 25 %, 10 %, 7 %, 6 % i 8 %;

3) od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. nastąpi powrót do stawek, o których mowa w pkt 1, tj. odpowiednio 24 %, 9 %, 6 %, 5 % i 7,5%;

4) od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawki zostaną obniżone i będą wynosić odpowiednio 23 %, 8 %, 5%, 4 % i 7 % – przy czym z racji tego, że najniższa stawka przewidziana w ustawie o VAT wynosi 5 % w projekcie pominięto zmianę w tym zakresie.

W przypadku gdy relacja państwowego długu publicznego do PKB w 2011 r. nie przekroczy 55 % lecz przekroczy ten poziom w 2012 r. albo dopiero w 2013 r., wtedy analogiczne podwyżki (prowadzące do osiągnięcia maksymalnego pułapu stawek w wysokości 25 % – stawka podstawowa, 10 % – stawka obniżona i 7 % – stawka super obniżona) nastąpią odpowiednio od 1 lipca 2013 r. albo od 1 lipca 2014 r. i każdorazowo przewidziano dla nich 4,5 – letni horyzont czasowy”.

Piotr Szulczewski
Analityk Bankier.pl/ Firma i Podatki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *