1500 zł na opiekę nad dzieckiem, nowe urlopy i krótszy czas pracy –zmiany dla rodziców i pracowników

Minister finansów przyznał rację podatnikom i Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu. Zgodził się na zmianę wcześniej prezentowanego stanowiska, uznając że w ramach zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, mieszczą się również koszty paliwa zakupionego przez pracodawcę.
Źródło: shutterstock.com
Dzisiaj w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 21 września 2020 r. pod poz. 108 opublikowano Interpretację Ogólną Nr DD3.8201.1.2020 Ministra Finansów z dnia 11 września 2020 roku w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych.
Interpretacja dotyczy ujmowania w zryczałtowanym przychodzie pracownika świadczenia polegającego na finansowaniu przez pracodawcę kosztów eksploatacyjnych, w tym również paliwa, do samochodu służbowego wykorzystywanego przez pracownika do celów prywatnych.
Od 2015 roku obowiązują zapisy ustawy PIT, które ustaliły wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
W przypadku, gdy podatnik korzysta z samochodu, w prywatnych celach, tylko przez część miesiąca, to kwote tą liczy sie proporcjonalnie do ilości dni. I trzeci przypadek, gdy pracownik płaci za prywatne korzystanie z auta firmowego, wówczas jego przychodem jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych zajmował stanowisko, że kwoty ryczałtu, o których mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT, obejmują koszty użytkowania samochodu takie jak: ubezpieczenie, bieżące naprawy i przeglądy, z wyłączeniem jednak paliwa, do którego powinno się stosować zasady ustalania przychodu przewidziane w art. 11 ust. 2 i ust. 2a pkt 4 ustawy PIT. Stanowisko to podzielane było również przez Ministerstwo Finansów.
Pogląd ten budził jednakże wątpliwości podatników i płatników i był przedmiotem skarg wnoszonych do sądów administracyjnych, w wyniku czego ukształtowana została linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Linia ta jednolicie opowiada się za stanowiskiem prezentowanym przez płatników i podatników, uznając, że w ramach zryczałtowanego przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT, mieszczą się również koszty paliwa zakupionego przez pracodawcę.
Zaistniała zatem rozbieżność pomiędzy praktyką interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej a orzecznictwem sądów administracyjnych. Skłoniło to Ministra Finansów do wydania interpretacji ogólnej.