Zmiany w VAT, PIT i innych podatkach już od 1 lipca 2023 r.

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie listy deklaracji, które będą mogły być opatrzone podpisem elektronicznym. Wszystko za sprawą najnowszego projektu rozporządzenia.
11 czerwca Ministerstwo Finansów wydało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. W myśl rozporządzenia kolejne deklaracje zostaną dołączone do grupy formularzy, które mogą być opatrzone elektronicznym podpisem.
Źródło: shutterstock
Grupa deklaracji, które będą mogły być opatrzone podpisem elektronicznym zostanie rozszerzona o dwie deklaracje:
Powyższe deklaracje będą mogły być opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego bądź innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań.
W projekcie rozporządzenia Ministra Finansów proponuje się wyłącznie z listy deklaracji mogących być opatrzone elektronicznym e-podpisem druków:
Jak tłumaczy projektodawca ,, Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 72), z dniem 1 lutego 2021 r., zostały wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym nowe rozwiązania dotyczące centralnej, elektronicznej rejestracji podmiotów w obszarze podatku akcyzowego. Co istotne w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 lutego 2021 r. podmioty składały zgłoszenie rejestracyjne (AKC-R) oraz zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności w obszarze podatku akcyzowego (AKC-Z) w postaci papierowej. Natomiast po nowelizacji, która miała na celu elektronizację procesu rejestracji w podatku akcyzowym, zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (CRPA) oraz zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności można dokonać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). W konsekwencji wzory formularzy AKC-R oraz AKC-Z zastąpione zostały zgłoszeniami elektronicznymi na PUESC. W związku z czym w § 8 rozporządzenia zmienianego proponuje się uchylenie pkt 11 i 12, które dotyczą odpowiednio zgłoszenia AKC-R oraz AKC-Z”.