Jak prawidłowo rozliczać dotacje. Na co warto zwrócić uwagę?

Sylwester Sacharczuk

Otrzymałeś dotację na rozwój firmy? Gratulacje. Warto jednak zdać sobie sprawę, że pozyskanie dofinansowania to często najłatwiejszy etap projektu. Dopiero teraz zaczną się schody. Bardzo trudne bywa rozliczenie przyznanej dotacji - czasem jest ono nawet bardziej skomplikowane niż wnioskowanie o nią. O jakich zasadach trzeba pamiętać?

Za popełnienie błędów podczas rozliczania dotacji grożą poważne konsekwencje. Wielu przedsiębiorców, którzy dopuścili się nieprawidłowości w tym zakresie, musiało nawet zwrócić część lub całość otrzymanego dofinansowania. Dlatego - jak podkreśla Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton – aby prawidłowo rozliczyć dotację, trzeba zachować uważność na każdym etapie projektu.

Źródło: shutterstock

- Niezależnie od tego, czy firma rozpoczyna realizację projektu po podpisaniu umowy czy po złożeniu wniosku o dofinansowanie, musi pamiętać o stosowaniu się do wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków i zasad w nich wskazanych. Jedna z takich zasad dotyczy właściwego wyboru dostawców lub wykonawców, realizujących zadania bądź elementy projektu dofinansowanego lub ubiegającego się o takie dofinansowanie – mówi Agnieszka Wykrzykowska.

Pamiętaj o zasadach i kryteriach oceny

Uważność należy zachować już na etapie zapytań ofertowych. Należy zamieszczać ja na specjalnie do tego przeznaczonej stronie – Bazie Konkurencyjności (BK2021).

Przedsiębiorca tworzący treść zapytania musi mieć na uwadze zasady wskazane w wytycznych. Przypomnijmy, że może wymagać od oferentów określonej sytuacji finansowej lub ekonomicznej, a także odpowiedniego wykształcenia, doświadczenia, kwalifikacji czy potencjału technicznego. Może również zastrzec, aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm zarządzania jakością, w tym systemów lub norm zarządzania środowiskowego. Za brak spełnienia tych wymogów można potem słono zapłacić.

Jak zdobyć dofinansowanie na cyfryzację biura?

Zamawiający powinien określić kryteria oceny, które muszą być związane z przedmiotem zamówienia. Wagi kryteriów muszą być określone w sposób umożliwiający wybór najkorzystniejszej oferty - oprócz ceny lub kosztu kryteria mogą obejmować m.in jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne. Liczy się także dostępność, organizacja oraz kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.

Ile czasu na przesłanie ofert

Wyżej wymienione wytyczne dotyczące kwalifikowalności szczegółowo określają zasady przygotowania zapytania ofertowego. Przedsiębiorcy powinni się do nich stosować - pozwoli to uniknąć negatywnych konsekwencji na etapie rozliczania poniesionego wydatku.

Warto pamiętać o tym, że po opublikowaniu treści zamówienia w BK2021 czas na przesłanie ofert powinien wynosić nie mniej niż:

  • 7 dni dla dostaw i usług lub 30 dni, jeśli szacunkowa wartość zamówienia wynosi 750 000 EUR,
  • 14 dni dla robót budowlanych lub 30 dni jeśli szacunkowa wartość zamówienia wynosi 5 382 000 EUR.

Jeśli strony chcą wydłużyć te terminy, mogą to zrobić. Jednak ich skrócenie nie jest możliwe – może to zrodzić skutki w postaci proporcjonalnego zwrotu dofinansowania. Wybór najkorzystniejszej oferty powinien być udokumentowany pisemnie w postaci protokołu. Po wyborze oferenta kolejnym krokiem jest podpisanie z nim umowy w formie pisemnej lub elektronicznej. Warto przy tym pamiętać, że nie można dokonywać istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty.

Podstawa rozliczania: wnioski o płatność

Przedsiębiorca, która otrzymał dotację, jest zobowiązany do rozliczenia wydatków we wnioskach o płatność. Terminy składania tych wniosków w każdym przypadku określa umowa o dofinansowanie. W wielu przypadkach możliwe jest uzyskanie zaliczki na poczet części przyszłych wydatków.

Dotacje dla małych firm. Ile można dostać i na jakie projekty?

- W dużej mierze wydatki są jednak rozliczane na zasadzie refundacji poniesionych już kosztów. Wnioski o płatność składa się poprzez specjalny portal – CST2021. Wymagane jest, aby były one składane zgodnie z terminami określonymi w umowie i harmonogramie płatności. Jeśli umowa określa, że wniosek o płatność musi być złożony nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy, to taki wniosek musi być w tym czasie złożony, nawet jeśli nie zostały poniesione żadne wydatki. Składa się go wówczas jedynie w zakresie sprawozdawczym – zwraca uwagę Agnieszka Wykrzykowska.

Dowody ponoszenia kosztów

O tym, że firma poniosła określony wydatek, świadczy najczęściej faktura lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej. Przedsiębiorca ma obowiązek przechowywania dokumentów potwierdzającej realizację projektu. Chodzi tu nie tylko o dokumenty księgowe, ale również dowody zapłaty, protokoły odbioru, dokumenty związane z postępowaniem wyboru oferenta i inne zgodne ze specyfiką projektu.

Ważne: przedsiębiorca powinien raportować stan realizacji wskaźników wskazanych we wniosku o płatność. Jeśli nie osiągnie zadeklarowanych wartości wskaźników, efektem może być proporcjonalne zmniejszenie dofinansowania. Taki przypadki rozpatruje instytucja finansująca, a każdy z nich traktowany jest indywidualnie.

Czy w ramach projektu można dokonywać pewnych zmian, w tym przesunięć miedzy wydatkami? Tak, warto jednak pamiętać, że w przypadku wielu modyfikacji wymagane jest wcześniejsze poinformowanie instytucji finansującej, a niekiedy otrzymanie od niej odpowiedniej zgody. Samowolne działanie w tym zakresie może skutkować zwrotem części lub całości otrzymanej dotacji.

Jak wynika z badań, zdaniem przedsiębiorców trudne są do spełnienia wymagania dotyczące m.in. konieczności prowadzenia szczegółowej dokumentacji projektu, przygotowywania sprawozdań oraz terminowego składania wniosków o płatność. Duże problemy sprawiają im również skomplikowane zasady kwalifikowalności wydatków. Jeśli już zdarzają się nieprawidłowości finansowe, najczęściej dotyczą one kosztów poniesionych niezgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. W wielu przypadkach nie są też właściwie udokumentowane.

Pamiętaj o zasadzie trwałości projektu

Jedną z żelaznych zasad rozliczania przedsięwzięć z unijnym dofinansowaniem jest konieczność zachowania trwałości projektu. W przypadku mikro, małych i średnich przedsięwzięć okres trwałości wynosi 3 lata, natomiast dla dużych firm - 5 lat. To oznacza, że w tym czasie przedsiębiorstwo musi utrzymać przedmiot projektu (czyli np. nie może pozbyć się sprzętów sfinansowanych z dotacji), miejsca pracy, o ile ich utworzenie lub utrzymanie było założone w projekcie, a także inne wskaźniki projektu. Właściciel firmy musi także przechowywać dokumenty związane z projektem, ponieważ możliwe będą kontrole poprawności realizacji lub kontrola trwałości przedsięwzięcia. Jak długo trzeba przechowywać dokumentację? To określa umowa o dofinansowanie.

Warto zaznaczyć, że okres trwałość projektu zaczyna się liczyć od momentu wypływu ostatniej transzy dotacji, a więc nieco później niż nastąpiło rzeczowe zakończenie projektu. W okresie trwałości przedsiębiorca jest zobowiązany do składania corocznych sprawozdań z utrzymania trwałości projektu.

Jeśli przedsiębiorca ma wątpliwości dotyczące rozliczania, może sięgnąć po wskazówki zamieszczone w dokumencie „Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027”. Są w nim szczegółowo opisane zagadnienia dotyczące usuwania błędów w rozliczeniach unijnych projektów.

- Rozliczenie dofinansowania wymaga dokładności i przestrzegania określonych procedur. Ważne jest odpowiednie przygotowanie dokumentacji na każdym etapie realizacji projektu, znajomość i zachowanie zasad określonych w wytycznych dotyczących kwalifikowalności, a także odpowiednia komunikacja z instytucją finansującą. Dbałość o szczegóły pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji oraz skutecznie zrealizować i rozliczyć projekt – podkreśla Agnieszka Wykrzykowska.

PrzychodyPrzedsiębiorcaHome 2