Znajomość rynku i planowanie to podstawa, by utrzymać się w biznesie.
O powodzeniu w biznesie tylko w niewielkim stopniu decyduje szczęście – to przede wszystkim ciężka praca i umiejętność planowania kolejnych kroków. Po 12 miesiącach działalności z rynku znika 30% firm, ale za decydujący moment dla przetrwania przedsiębiorstwa uważa się trzeci rok. Utrzymanie się w biznesie na lata jest jednak jak najbardziej możliwe, czego dowodem są firmy z wieloletnimi tradycjami, które świadczą usługi już dla kolejnego pokolenia klientów.

Mogłoby się wydawać, że najtrudniejszy jest dla nowych firm pierwszy rok działalności, kiedy to dopiero budują rozpoznawalność, zdobywają pierwszych klientów i uczą się zasad prowadzenia biznesu – nie zawsze unikając przy tym błędów. Z danych GUS[1] wypływa jednak inny wniosek: kluczowy dla dalszego funkcjonowania firmy jest trzeci rok działalności. Wskaźnik przeżywalności firm po pierwszym roku działalności wynosi ponad 70%, a po trzech latach – już tylko ok. 50%. To oznacza, że po 36 miesiącach od rejestracji aktywność prowadzi tylko co druga firm.
Dlaczego firmy znikają?
Większość przedsiębiorców ma ambitne plany i chce zbudować pozycję rynkową, która umożliwi im długie istnienie na rynku. Nie wszystkim to się jednak uda. Powodów, dla których po kilkudziesięciu miesiącach działalności znika połowa zarejestrowanych firm, jest wiele. Wyrejestrowanie nie musi zresztą oznaczać niczego złego. Większość rejestrowanych w Polsce działalności to mikrodziałalności, a więc jednoosobowa działalność gospodarcza. Zakończenie działalności może być związane z faktem, że przedsiębiorca zatrudnił się na etat.
A pozostałe przypadki? Nieodpowiednie zbadanie rynku, złe planowanie, brak środków finansowych na dalsze działanie, nieumiejętność budowania marki – to powody, które mogą decydować o tym, że przedsiębiorcy nie są w stanie kontynuować działalności na rynku i nie chcąc generować strat, decydują się na likwidację działalności. Dodatkowo po 2 latach prowadzenia działalności kończy się większość ulg na składkiZUS dla nowych przedsiębiorców, a to powoduje, że koszty prowadzenia przedsiębiorstwa są wyższe.
Jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo, to – niezależnie od tego, czy jest to jednoosobowa działalność, czy większa organizacja, która zatrudnia pracowników – zastanawiasz się, jak doprowadzić do tego, aby znaleźć się w gronie firm, które osiągną sukces i nie tylko przetrwają na rynku, ale także będą się rozwijały.
Składają się na to codzienne decyzje i mądre planowanie. Omówimy kilka warunków, które pozwalają przedsiębiorcom zwiększyć szanse na przedłużenie istnienia.
Zbadaj rynek, sporządź dobry biznesplan
Znajomość rynku i branży, w których chce się działać, jest podstawą. Wprawdzie mówi się, że do odważnych świat należy, ale nie sprawdza się to w biznesie. Nie warto porywać się na rozpoczynanie działalności w branży, z którą do tej pory nie miałeś wiele wspólnego. Lepiej przejść drogę od pracownika do przedsiębiorcy, a więc najpierw zatrudnić się w firmie, zdobyć doświadczenie i dopiero później założyć własną działalność. Unikniesz w ten sposób wielu błędów.
Znajomość rynku przejawia się m.in. rozeznaniem co do tego, z kim Twoja firma konkuruje i jaką ofertę ma konkurencja. Jeśli rynek jest nasycony, a klienci są zadowoleni z otrzymywanych towarów i usług, to przekonanie ich do skorzystania z Twojej oferty może być utrudnione. Doskonale, jeśli znajdziesz coś, co odróżnia Cię od innych przedsiębiorców. Twoim znakiem rozpoznawczym może być szybki czas realizacji, bezpłatne dostawy, zaoferowanie odroczonych płatności – w zależności od sektora, w którym działasz.
Skąd pozyskiwać wiedzę o rynku? Czytaj media branżowe, zainteresuj się konferencjami tematycznymi. W wielu miastach organizowane są cykliczne spotkania przedsiębiorców, które są miejscem wymiany kontaktów i informacji. Obserwując rynek, postaw się w pozycji potencjalnego klienta: zwróć uwagę na to, jakich produktów i usług brakuje, jak wygląda obsługa klienta. Zapoznaj się z ofertą przedsiębiorców z innych regionów.
Zaplanuj rozwój
Jeśli korzystasz z kredytu w celu sfinansowania działalności, to w biznesplanie bank będzie od Ciebie oczekiwał przedstawienia planu rozwoju na kilka kolejnych lat. Nie traktuj tego, jak przykrego zadania: taki plan jest naprawdę przydatny i pozwoli Twojej firmie odpowiednio się ukierunkować.
Aby jednak wyznaczanie celów miało sens, musi być oparte na realnych założeniach. To nie fantazjowanie na temat tego, że w trzy lata chcesz przekształcić jednoosobową działalność w korporację z oddziałami we wszystkich miastach wojewódzkich (bo choć być może historia zna takie przypadki, to jednak mają miejsce bardzo rzadko), lecz wyznaczenie realnych i osiągalnych kierunków działania.
Dzięki planowi rozwoju łatwiej będzie Ci przeprowadzić ewaluację, a więc sprawdzenie, na ile udało Ci się zrealizować założenia. Uwzględnij: wysokość przychodów i obrotu, jakie chcesz osiągać po pierwszym, trzecim, piątym roku działalności, liczbę klientów, rozpoznawalność na rynku. Zaplanuj, jak szybko chcesz spłacać kredyty albo inne zobowiązania, które zaciągnąłeś w celu sfinansowania działalności. Im szybciej je uregulujesz, tym szybciej firma zacznie przynosić zysk.
Bezpieczne finansowanie działalności
Założenie działalności z reguły wymaga nakładów finansowych. Trzeba przystosować przestrzeń do prowadzenia działalności, zakupić sprzęt i licencje, opcjonalnie: zatrudnić pracowników. Jeśli realizacja zamówienia na rzecz klienta nie następuje „od ręki”, lecz zajmuje więcej czasu, musisz się liczyć z tym, że pierwsze wynagrodzenia zaczną spływać dopiero po kilku tygodniach, a w tym czasie będziesz musiał z własnych źródeł opłacać koszty działalności, w tym pensje pracowników i składki za nich.
Umowa kredytowa będzie wiązała Ciebie przez wiele miesięcy, a może nawet lat. Nie podpisuj jej pochopnie. Rozważ skonsultowanie się z doradcą, który wskaże korzystne oferty i podpowie, jak zwiększyć siłę negocjacyjną w rozmowach z bankami.
Pamiętaj, że w celach inwestycyjnych nie zawsze musisz decydować się na zakup, np. alternatywą dla kupowania maszyn jest ich leasing. Decydując się na niego, omija Ciebie wykładanie całej kwoty, ale płacisz miesięczne wynagrodzenie za możliwość korzystania z tych urządzeń.
Pamiętaj, że pożyczone pieniądze muszą terminowo zostać spłacone – w przeciwnym razie od niezapłaconej raty mogą zacząć rosnąc odsetki, a częstsze opóźnienia dają bankowi prawo do wypowiedzenia umowy kredytowej. W takim czarnym scenariuszu dłużnik musi uregulować już nie zaległa ratę, ale całe zobowiązanie w bardzo krótkim czasie.
Terminowo musisz opłacać również składki za swoich pracowników, jeśli ich zatrudniasz. ZUS błyskawicznie wychwytuje opóźnienia w płatnościach, a poza należną składką będziesz musiał uiścić również karę finansową. Podobnie rzecz się ma z zapłatą podatków – urząd skarbowy nie uznaje taryfy ulgowej i zaległości w większości przypadków wiążą się z mandatem skarbowym.
Rozsądnie zarządzaj nadwyżką finansową
Pojawienie się pierwszych zysków to oczekiwany przez przedsiębiorcę moment i dowód na to, że obrana ścieżka biznesowa może przynieść spodziewane korzyści. Pokusa wzięcia całego zysku dla siebie może być duża, ale zastanów się, czy w pierwszej kolejności nie przeznaczyć go na inwestycje (co nie oznacza, że nie wolno Ci korzystać z zarobionych pieniędzy – chodzi jednak o skalę). Wzmacnianie firmy to nieustanna praca, a kto nie usprawnia procesów, nie wprowadza innowacji, nie stara się wyprzedzić konkurencji – zostanie z tyłu.
Jeśli nie jestem pewny, co zrobić z zyskiem, zajrzyj do przygotowanego przed rozpoczęciem działalności planu i przypomnij sobie, jakie cele sobie postawiłeś. Czy zarobione pieniądze mogą Cię do niego przybliżyć? Jeśli tak, to warto pójść w tym kierunku.
Po tym, jak już uregulujesz zobowiązania, przeznaczysz część środków na inwestycje, wypłacisz sobie wynagrodzenie i zorientujesz się, że nadal masz wolne środki, możesz, a nawet powinieneś je zainwestować. Możliwości jest wiele i wybór uzależniony jest od Twojej gotowości do podejmowania ryzyka (a więc czy liczysz się z możliwością utraty części pieniędzy), tego, na jak długo chcesz zamrozić pieniądze i znajomości mechanizmów rynkowych. Jeśli akceptujesz ryzyko, możesz funkcjonować bez pewnej części pieniędzy firmowych i dodatkowo znasz specyfikę instrumentów finansowych, rozważ fundusze inwestycyjne, obligacje korporacyjne i akcje i inne instrumenty.
Jeśli ważniejsze jest dla Ciebie bezpieczeństwo, chcesz mieć stały dostęp do pieniędzy i zarobić bez konieczności zarządzania pieniędzmi, pomyśl o przelewaniu wolnej kwoty na kontooszczędnościowe dla firm. Możesz w ten sposób „zagospodarować” każdą nadwyżkę finansową. Zamiast trzymać pieniądze na nieoprocentowanym ROR, przekieruj je na kontooszczędnościowe, a gdy będą Ci potrzebne, wypłać je.
Korzystną ofertę pod nazwą Rachunek Oszczędzam dla firm ma Credit Agricole. Jego prowadzenie jest zupełnie bezpłatne. Wpłacaj i wypłacaj kiedy chcesz bez utraty odsetek! Możesz jednocześnie posiadać aż pięć aktywnych rachunków z przeznaczeniem na różne cele. Pozwala to porządkować oszczędności, które do tego każdego dnia rosną.
Do stanu konta oszczędnościowego będziesz miał dostęp za pomocą aplikacji mobilnej.
artykuł sponsorowany
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/