Jak w święta podarować pracownikom coś więcej niż pieniądze?

W wielu organizacjach prezenty świąteczne to już tradycja. Pracownicy liczą na wsparcie w tym okresie, jednak okazuje się, że nie tylko wartość materialna ma znaczenie, ważny jest też emocjonalny przekaz. „Pieniądze to prezent bez kontekstu. Pracownik szybko zapomina, na co wydał te pieniądze, a gest pracodawcy gubi się w wirze bieżących zobowiązań” – zauważa Arkadiusz Rochala (Pluxee Polska). Jaki prezent wybrać? Karta podarunkowa to rozwiązanie, które łączy wsparcie finansowe z budowaniem kultury doceniania.

Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, który jednak obciąża domowe budżety. Według badania Mind & Roses na zlecenie Związku Banków Polskich w 2023 roku statystyczny Polak planował wydać na świąteczne przygotowania około 1500 zł, a w czteroosobowej rodzinie ta kwota mogła wynieść nawet 3700 zł. W tym samym badaniu aż 20% Polaków przyznało, że ich budżet nie pozwala na pokrycie wszystkich wydatków związanych z Bożym Narodzeniem. Wiele wskazuje na to, że w tegoroczne święta jeszcze mocniej odczujemy skutki wzrostu cen. Inflacja wprawdzie spada, ale ceny wielu podstawowych artykułów są nadal wyższe niż rok temu. Koszyk tradycyjnych produktów świątecznych, takich jak ryby, wędliny, napoje czy słodycze, zdrożał w niektórych segmentach nawet o 18%. W tym kontekście wsparcie finansowe od pracodawcy zyskuje na znaczeniu jako wydatna pomoc równoważąca świąteczne wydatki. Aby w pełni wykorzystać potencjał gestu, wartość pieniężną prezentu pracodawcy mogą uzupełnić także o budowanie poczucia docenienia i lojalności zatrudnionych wobec firmy.

Na jakie wsparcie w Boże Narodzenie liczą pracownicy?

Prezenty od pracodawców to już niemal standard. Według badań aż 89% firm w Polsce przekazuje pracownikom upominki na święta, a ich średnia wartość wynosi 573 zł i z każdym rokiem rośnie. Co roku wraz z nadchodzącymi świętami pracodawcy i działy HR stają przed wyzwaniem – jak podarować pracownikom prezenty, które nie tylko spełnią ich oczekiwania, ale także wzmacniają relacje i wpłyną na zaangażowanie.

Pracownicy oczekują, że świadczenia pozapłacowe będą wspierać ich domowe budżety. W ogólnopolskim badaniu pracowników PBS na zlecenie Pluxee Polska 86% deklarowało, że z uwagi na wysokie koszty życia powinni mieć większy dostęp do benefitów finansowych. Nie inaczej jest w przypadku prezentów świątecznych: na oczekiwania wpływają trudna sytuacja gospodarcza i koszty organizacji świąt. Z tego względu pracownikom zależy na wartości finansowej prezentu. Zasilenie konta premią czy bonusem na pewno ich zadowoli… jednak na krótko. Przemyślana forma też gra ważną rolę.

Home 3