KSeF 2026. Na realizację projektu wdrożenia KSeF zostało zaledwie pół roku
Redakcja PIT.plOstatni etap legislacyjny dla ustawy wprowadzającej obowiązkowy KSeF właśnie zakończył się podpisem Prezydenta. Do 1 lutego 2026 roku kiedy to pierwsze przedsiębiorstwa będą wystawiać, a wszyscy przedsiębiorcy odbierać faktury elektroniczne ustrukturyzowane pozostało 6 miesięcy. To byt mało czasu na zwlekanie z pracami nad KSeF.
» Wdrożenie KSeF krok po kroku w JDG i mikrofirmach. Jak się przygotować? [Wywiad z ekspertem]
Obsługa faktur elektronicznych wymaga wdrożenia odpowiednich rozwiązań informatycznych, zarówno po stronie administracji skarbowej jak i poszczególnych przedsiębiorców. KAS ma plan kolejnych etapów wdrożenia KSeF, który konsekwentnie realizuje. Podobne plany muszą być zrealizowane w każdym przedsiębiorstwie w Polsce, które przyjmuje faktury.
Źródło: shutterstock
Skuteczne wdrożenie KSeF wymaga dobrego rozpoznania nowych przepisów prawnych. Wymaga również zmian organizacyjnych w procedurach obsługi faktur sprzedaży oraz niezależnie w procedurach obsługi faktur zakupu. Wymaga wreszcie zmian w kierunku integracji systemów informatycznych używanych obecnie w przedsiębiorstwach do współpracy z KSeF.
Symfonia od miesięcy realizuje projekt przygotowania systemów obsługi sprzedaży czy obsługi księgowej oraz obiegu dokumentów elektronicznych w kierunku pełnej integracji z KSeF. Już dziś można z nich korzystać do dobrowolnej wymiany faktur za pośrednictwem KSeF. Te rozwiązania nadal są rozwijane o nowe pomocnicze funkcje rozpoznane jako ważne w praktycznym użyciu elektronicznych faktur ustrukturyzowanych.
Pół roku na niezwykle skomplikowany projekt, jakim jest dostosowanie organizacji do obsługi niematerialnych faktur to mało czasu. Nie ma powodów do paniki, ale działać należy już.
Bogdan Zatorski,