Zmiana stawki podatku PIT największe oszczędności przyniesie osobom z miesięcznym dochodem w granicach 7100 zł, którzy dojeżdżają do pracy oraz wykonują wiele umów jednocześnie. Nie znaczy to jednak, że z obniżonej stawki podatku i wyższych kosztów nie skorzystają pozostali pracownicy. Zmiana prawa najmniej korzystnie oddziaływać będzie na zatrudnionych na umowach zlecenie czy dzieło – tu bowiem koszty podatkowe pozostaną na dotychczasowym poziomie.
Rząd przyjął 16.07.2019 r. projekt w sprawie obniżenia podatków dochodowych dla ogółu podatników o 1%. Jednocześnie korzystną zmianę odczują pracownicy – w ich przypadku dodatkowo wzrosną koszty podatkowe ustalane ryczałtowo, w stałej miesięcznej kwocie. O ich wartość obniżają oni dochód, a zatem kwotę, od której ostatecznie płacą podatek.
Dwa razy wyższe koszty podatkowe
W uzasadnieniu prac legislacyjnych wskazano, że projekt ustawy przewiduje ponad dwukrotny wzrost wysokości zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy PIT. Obecnie podstawowe pracownicze koszty uzyskania przychodów (KUP) wynoszą miesięcznie 111,25 zł, a rocznie nie więcej niż 1 335 zł. Dla osób dojeżdżających KUP są nieznacznie wyższe i wynoszą 139,06 zł miesięcznie i 1668,72 zł rocznie. Dla wieloetatowców roczne KUP nie mogą przekroczyć 2 002,05 zł, a dla dojeżdżających wieloetatowców roczne koszty nie mogą być wyższe niż 2 502,56 zł. Koszty w tej wysokości obowiązują od 2008 r.
[aktualizacja 04.09.2019 r.]: nowe wyższe koszty uzyskania przychodów od 1 października 2019 r.
| Obecne KUP (w zł) do końca 2019 r. * | KUP po zmianie (w zł) w 2020 r. |
| 111,25 | 250 |
| 139,06 | 300 |
| 1335 | 3000 |
| 1668,72 | 3600 |
| 2002,05 | 4500 |
| 2502,56 | 5400 |
Niższe koszty podatkowe dotyczyć będą wyłącznie zatrudnionych na umowach o pracę, pracę nakładczą, spółdzielczy stosunek pracy. Pośrednio z wyższych kosztów skorzystają podatnicy świadczący czynności rozliczane jako działalność wykonywana osobiście:
- wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek,
- należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
- uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów.
W przypadku powyższych rozliczeń koszty pracownicze określane są bowiem analogicznie – w postaci ryczałtu przy zastosowaniu jednak wyłącznie stawek dla pracowników miejscowych.
Zmiana wysokości kosztów wpływa na podstawę opodatkowania i jedynie pośrednio na podatek. W efekcie podatnik odczuwa w portfelu ok. 17% z różnicy zmienionych kosztów (np. zmiana z 2502,56 na 5400, czyli podwyższenie kosztów o 2897,44 zł daje realnie w portfelu oszczędność ok. 492 zł o ile podatnik pozostanie w I progu podatkowym, czyli będzie opodatkowany 17% podatkiem PIT).
Umowy śmieciowe bez preferencji – zlecenie i dzieło z kosztami na dotychczasowym poziomie
Zmiany w kosztach podatkowych nie obejmują umów o dzieło i zlecenie, w przypadku których pozostaną one na poziomie 20%, ewentualnie 50% lub kosztów faktycznie ponoszonych. Zmianie nie ma ulec również katalog ograniczający liczbę profesji uprawnionych do preferencyjnych kosztów 50%, wprowadzony w poprzednich latach do ustawy o PIT.
Stawka podatku niższa, ale tylko w I progu
Projekt zakłada zachowanie II stopniowej skali podatkowej. W pierwszym progu, w którym dodatkowo stosowana będzie kwota zmniejszająca podatek, stopa podatku zostanie obniżona z 18 do 17%. W II progu stopa podatku pozostanie na dotychczasowym poziomie – 32%. Bez zmian również pozostanie dodatkowy podatek solidarnościowy na poziomie 4% la osób uzyskujących dochody powyżej 1 mln zł, traktowany przez część specjalistów jako szczególny rodzaj III progu podatkowego.
Jak wskazano w wykazie prac legislacyjnych KPRM, „obniżenie stawki dotyczyć będzie ogółu podatników, którzy uzyskują dochody podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej (w tym emerytów i rencistów, a także przedsiębiorców, którzy w odniesieniu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie wybrali podatku liniowego czy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych)”.
