Wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu torby foliowe, czyli również podmioty prowadzące sklepy i oferujące klientom torby foliowe, muszą uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców, którzy prowadzą jednostki handlu detalicznego lub hurtowego oferujące torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową. Rejestr ten stanowi część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (tzw. BDO).
Rejestr BDO
W bazie danych o odpadach (BDO) gromadzone są informacje o podmiotach, które wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach, oraz gospodarujących odpadami.
W praktyce rejestracji dokonać muszą prawie wszyscy przedsiębiorcy. Nie podlegają jej jednak:
- osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami wykorzystujące odpady na potrzeby własne,
- podmioty władające powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady ściekowe, zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
- podmioty nieprofesjonalnie zbierające odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych,
- transportujący wytworzone przez siebie odpady,
- wytwórcy odpadów zwolnieni z prowadzenia ewidencji odpadów.
Torby foliowe objęte opłatą
Jako torbę na zakupy z tworzywa sztucznego rozumieć należy każdą torbę na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonaną z tworzywa sztucznego, która jest oferowana w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego.
Obowiązek rejestracji w BDO czyli w Bazie Danych Odpadowych
Jako „tworzywo sztuczne” traktuje się polimer w rozumieniu art. 3 pkt 5 rozporządzenia nr 1907/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (…), do którego mogły zostać dodane dodatki lub inne substancje i który może funkcjonować jako główny strukturalny składnik toreb na zakupy.
Od 1 września 2019 r. opłata recyklingowa pobierana jest za wydanie:
- lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów,
- pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału równej 50 mikrometrów i większej.
Z opłaty zwolnione są wyłącznie bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.
Wpis do BDO
Aby dokonać rejestracji w BDO, należy posiadać dostęp do rejestru. W tym celu konieczne jest założenie konta. Przedsiębiorcy pobierający opłatę recyklingową z tytułu oferowanych w swojej placówce toreb foliowych objętych opłatą recyklingową powinni złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO do dnia 31 grudnia 2019 r. Z tym że złożenie wniosku nie jest równoznaczne z natychmiastowym uzyskaniem numeru BDO, bowiem organ ma 1 miesiąc na rozpatrzenie wniosku (licząc od dnia jego złożenia). Dla spełnienia obowiązku rejestracji w BDO wystarczające jest złożenie wniosku do końca 2019 r.
Obecnie obowiązujący wzór wniosku o wpis do rejestru BDO nie zawiera działu dotyczącego wprowadzania lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego. W związku z tym wnioskodawcy w formularzu rejestrowym określonym rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wzorów formularza rejestrowego, formularza aktualizacyjnego i formularza o wykreśleniu z rejestru (Dz. U. z 2018 r. poz. 2528 ze zm.) muszą wypełnić Dział I wniosku o wpis, a pozostałe dane zaktualizować po 1 stycznia 2020 r., kiedy uruchomiony zostanie elektroniczny wniosek rejestrowy. Do wypełnionego formularza dołączyć należy oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz oświadczenie potwierdzające, że dane zawarte w składanych dokumentach są zgodne z prawdą. Wzory takich oświadczeń są na ogół udostępniane na stronach internetowych urzędów marszałkowskich.
Jak informują urzędy marszałkowskie, dodanie do wniosku oddzielnej informacji, że wniosek dotyczy przedsiębiorcy wprowadzającego torby z tworzywa sztucznego, przyczyni się do sprawniejszego nadania numeru rejestrowego i założenia konta.
Wpis do rejestru nie podlega opłacie rejestrowej ani rocznej.
Sankcje za brak wpisu
Przedsiębiorca prowadzący w 2020 r. działalność bez obowiązkowego wpisu do rejestru BDO będzie musiał się liczyć z tym, że nałożona zostanie na niego kara administracyjna nie mniejsza niż 5.000 zł i nie większa niż 1.000.000 zł oraz może zostać wymierzona przez sąd kara aresztu albo grzywny.
Co istotne, decydujące znaczenie będzie miała data złożenia wniosku rejestracyjnego (przykład).
|
Przykład Pan Bolesław Kowalski prowadzący sklep spożywczy, w którym wydaje klientom torby foliowe podlegające opłacie recyklingowej, wniosek o wpis do rejestru BDO złoży w dniu 3 grudnia 2019 r. W tym przypadku, nawet jeżeli pan Bolesław na dzień 1 stycznia 2020 r. nie otrzyma wpisu do rejestru, to będzie mógł normalnie prowadzić działalność, bez obawy, że nałożone zostaną na niego sankcje karne. |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1579)
autor: Kinga Romas
Gazeta Podatkowa nr 94 (1656) z dnia 2019-11-25
Dokumentacja pracownicza po zmianach. Wszystko na ten temat w poradniku na GOFIN.pl
