Skip to content

Wydatki na zagospodarowanie terenów wokół firmy a podatek VAT

16.05 Rozliczenie kosztów zagospodarowania terenów zielonych wokół siedziby firmy

Wokół naszej firmy posiadamy rozległy plac, który chcemy zagospodarować, tzn. zasadzić ozdobne rośliny oraz trawę. Czy wydatki na zagospodarowanie terenów wokół firmy stanowią koszt i czy można od nich odliczyć VAT?

CIT

Koszty związane z utrzymaniem i pielęgnacją terenów zielonych wokół firmy wywołują wiele wątpliwości interpretacyjnych. Chodzi w szczególności o to, czy wydatki takie stanowią wydatki na reprezentację i przez to nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, czy też mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Kwestia prawidłowego zakwalifikowania wydatków na pielęgnację oraz utrzymanie terenów zielonych wokół jako wydatków ogólnych ma niezwykle istotne znaczenie na gruncie obecnie obowiązujących przepisów. Jak wiadomo, z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego PWN” (Warszawa 1981) „reprezentacja” oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Natomiast według definicji utrwalonej w orzecznictwie reprezentacja to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy.

Ważne pismo US

(…)Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007 r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja”, należy stosować wykładnię językową. Według słownika języka polskiego (PWN, W-wa 1981 r.) pojęcie „reprezentacja” oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są działania polegające na oficjalnych kontaktach handlowych z innymi podmiotami, podczas których przyjmuje się delegacje lub kontrahentów, uczestniczy w przyjęciach związanych z pobytem delegacji lub kontrahentów. Są to więc działania, które mają na celu zaprezentowanie firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych klientów. Według definicji utrwalonej w orzecznictwie reprezentacja to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy np. wystrój firmy, logo (…).

Pismo Naczelnika US w Łodzi z 28 marca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423-12/07/AG

Warto do tego dodać jeszcze krótką definicję sformułowaną przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 maja 1998 r. (SA/Sz 1412/97). Sąd w wyroku tym stwierdził, że pojęcie reprezentacja nie musi odnosić się do okazałości i wystawności. Pojęcie to odnosi się do dobrego reprezentowania się firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.

W mojej opinii wydatki na utrzymanie i zagospodarowanie terenów wokół firmy mają na celu zachęcenie do odwiedzenia firmy i dokonania zakupów. A zatem są to koszty poniesione w celu uzyskania przychodu i nie powinny być traktowane jako koszty reprezentacji. Nie można bowiem wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu, wynikających z dbałości przedsiębiorcy, uważać za wydatki na reprezentację. W związku z powyższym nie ma w tym przypadku zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wyłączający z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację.

Jednak z odmiennym stanowiskiem możemy spotkać się w piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 marca 2006r., 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG. Uznał on, że wydatki poniesione przez podatnika na uporządkowanie terenów zielonych, tj. założenie trawnika, posadzenie krzewów i drzew, są wydatkami na reprezentację i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów jedynie w granicach limitu 0,25% przychodów. Swoją interpretację przepisów naczelnik argumentował w następujący sposób:

Ważne pismo US

(…) reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, a zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów, co w konsekwencji może skutkować zwiększeniem przychodów osiąganych przez Spółkę. A zatem wydatki ponoszone przez Spółkę na zagospodarowanie terenów zielonych wokół siedziby firmy powinny zostać uznane za wydatki poniesione na cele reprezentacyjne i zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w granicach limitu przewidzianego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (…).

Pismo US w Warszawie z 8 marca 2006r., 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG.

Jednak pojawiają się również interpretacje odmienne dotyczące wydatków na zagospodarowanie terenu zielonego wokół budynku firmy, w których prezentowane jest korzystne dla Państwa stanowisko.

Ważne pismo US

(…) Urządzenie terenów zielonych i ich pielęgnacja na nieruchomości będącej własnością firmy nie zostało wymienione w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W aspekcie powyższego przyjąć należy, iż wydatki poniesione na zagospodarowanie, odtwarzanie i pielęgnację terenów zielonych wokół firmy (posadzenie kwiatów, krzewów, drzew, założenie trawnika oraz nawożenie, przycinanie i wykonywanie innych prac pielęgnacyjnych) mają pośredni związek z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności firmy (…). Pismo Naczelnika US Łódź-Górna z 8 maja 2007 r., nr I-415/34/07,

Ważne pismo IS

(…) koszty poniesione przez Spółkę na urządzenie i utrzymywanie terenów zielonych są kosztem uzyskania przychodów. Spółka jako właściciel posesji zobowiązana jest do dbania o teren, który jest w jej posiadaniu (w tym wypadku jest to teren wokół Jej zakładów). Nasadzanie kwiatów, ich pielęgnacja, koszenie trawników, grabienie, sprzątanie, nawadnianie, nawożenie, wymiana nasadzeń i inne tego typu czynności nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku firmy poprzez okazałość i wystawność – mimo że bez wątpienia na wizerunek ten wpływają – lecz przede wszystkim mają na celu utrzymanie posesji w należytym porządku. Wydatków związanych z wynajęciem firmy wykonującej powyższe czynności nie można zatem zakwalifikować jako kosztów reprezentacji, nawet jeśli efektem ww. działań będzie upiększenie firmy. A zatem wydatki poniesione na urządzenie i utrzymanie terenów zielonych należących do Jednostki stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności Spółki, a ponieważ ich związek z uzyskanym przychodem ma charakter pośredni – stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (zaksięgowania) (…).

Pismo Dyrektora IS w Opolu, w piśmie z 14 czerwca 2007 r., nr PDI/42181-0001/07/KMA

Jak widać, powyższa kwestia nie doczekała się jednolitych interpretacji organów podatkowych.

VAT

Przepisy ustawy o VAT dopuszczają możliwość odliczenia podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem należy być podatnikiem VAT i prowadzić działalność opodatkowaną. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  • z tytułu nabycia towarów i usług,
  • potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego. Prawo do odliczenia przysługuje również wtedy, gdy związek jest pośredni.

Ważne Pismo IS

(…) Zatem z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez Podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów (…).

Pismo Dyrektor IS w Warszawie w piśmie z 4 lutego 2009 r., nr IPPP3/443-169/08-2/KT W konsekwencji należy uznać, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z zagospodarowaniem terenów wokół firmy.

Rafał Styczyński – doradca podatkowy

Czy jesteś pewien, że koszty uzyskania przychodu w Twojej firmie są wyliczone poprawnie?
Ile razy zastanawiałeś się, co możesz w nie wliczyć?
Czy jesteś w stanie przewidzieć wszystkie podatkowe konsekwencje księgowań w Twojej firmie? Czy VAT jest odliczony poprawnie?

Czy Twoje wyliczenia są zgodne z ustawą o rachunkowości?
Teraz otrzymasz praktyczną pomoc: „Koszty w firmie”
To gotowe i praktyczne rozwiązania problemów dotyczących rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin:

  • podatków dochodowych,
  • VAT
  • ustawy o rachunkowości

Korzystając z „Kosztów w firmie”, otrzymasz dostęp do gotowych rozwiązań rzeczywistych problemów podatkowych, z jakimi borykają się osoby prowadzące księgowość. Praktyczne porady opisują, jak postępować w określonych przypadkach i poprawnie kwalifikować wydatki jako koszty uzyskania przychodu z punktu widzenia podatków dochodowych, VAT i rachunkowości. Dzięki „Kosztom w firmie” nie będziesz musiał szukać rozwiązań w trzech różnych publikacjach!

http://www.kosztywfirmie.pl/obce/

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *