Wnioski o wakacje składkowe RWS nierozpatrzone – przedsiębiorcy czekają na decyzje ZUS

Ewelina Czechowicz

Dla wielu przedsiębiorców, którzy złożyli swoje wnioski o wakacje składkowe upłynął 30-dniowy termin na ich rozpatrzenie. Pomimo upływu terminu na rozpatrzenie, wiele wniosków o wakacje składkowe (RWS) pozostaje bez decyzji. ZUS zmaga się z lawiną zgłoszeń, co wzbudza niepokój wśród przedsiębiorców. Kiedy ZUS powinien wydać decyzję? Jak sprawdzić status swojego wniosku? Wyjaśniamy.

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która weszła w życie 1 listopada 2024 r., wprowadziła możliwość skorzystania z tzw. wakacji składkowych. To jednorazowe zwolnienie z opłacania składek ZUS przez jeden miesiąc w roku dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Prawo do zwolnienia nie jest przyznawane automatycznie – wymaga złożenia odpowiedniego wniosku (RWS) wyłącznie drogą elektroniczną przez platformę ZUS PUE. Wnioski miały być rozpatrywane w terminie 30 dni niestety jednak ich status w eZUS pozostaje jako weryfikowany.

Mimo upływu terminu przedsiębiorcy nie mają decyzji

Przedsiębiorcy, którzy chcieli skorzystać z wakacji od ZUS w grudniu 2024 r., wniosek musieli złożyć do 30 listopada 2024 r. Zgodnie z przepisami wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane, a możliwość skorzystania ze zwolnienia przepadnie w tym roku. Kolejne wnioski będą dotyczyć już nowych miesięcy. 

Brak decyzji ZUS co do wniosku za listopad, a kolejny wniosek

Wielu przedsiębiorców chciałoby złożyć już wniosek o wakacje składkowe na styczeń 2025 roku, jednak brak decyzji co do grudnia sprawia, że nie wiedzą, czy mogą wnioskować o kolejną ulgę, czy powinni czekać na decyzję co do wakacji w grudniu.  Wątpliowści związane z tą kwestią rozwiewa Rzecznik ZUS. Więcej w artykule ,,Można składać już wnioski o wakacje od ZUS za styczeń 2025, nawet bez decyzji za grudzień 2024 r.".

Wnioski o wakacje składkowe RWS nierozpatrzone 

Źródło: Shutterstock

Kiedy ZUS powinien wydać decyzję?

Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, ZUS ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji. W praktyce oznacza to, że:

Wnioski złożone 1 listopada powinny zostać rozpatrzone do 1 grudnia 2024 r.

Przedsiębiorcy, którzy złożyli wniosek w ostatnich dniach listopada, mogą spodziewać się decyzji dopiero na przełomie grudnia i stycznia.

Aktualnie jednak duża liczba przedsiębiorców zgłasza brak jakiejkolwiek informacji o statusie swoich wniosków, co rodzi obawy o możliwość dokonania korekt w przypadku ewentualnych błędów. Brak decyzji uniemożliwia też składanie kolejnego wniosku.

Gdzie znajdziesz informację o rozstrzygnięciu ZUS? Nie zawsze ZUS wyda decyzję

Zgodnie z art. 36e ustawy, ZUS rozstrzyga o zwolnieniu z opłacania składek za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Wszystkie informacje w tej sprawie są dostępne na Twoim Profilu Płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

• Rozstrzygnięcie w pełni uwzględniające wniosek – ZUS nie wydaje decyzji, a płatnik zostaje poinformowany o rozstrzygnięciu wyłącznie w systemie PUE ZUS.

• Rozstrzygnięcie negatywne lub częściowe uwzględnienie wniosku – ZUS wyda decyzję, którą umieści na Twoim profilu informacyjnym.

Wniosek rozpatrzony pozytywnie nie wymaga decyzji. Wniosek, który ZUS rozstrzygnie nie może zostać wycofany nie można też dokonać jego korekty. 

Jak sprawdzić status wniosku?

Status wniosku o wakacje składkowe można monitorować na swoim koncie eZUS. Żeby sprawdzić status wniosku:

  • Zaloguj się na swoje konto ZUS PUE.
  • Przejdź do zakładki "Płatnik".
  • W bocznym menu wybierz opcję "Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek" w sekcji "Panel Płatnika".

Znajdziesz tam szczegóły dotyczące złożonego wniosku oraz jego aktualny status (np. "weryfikowany" lub "zaakceptowany/odrzucony").

ZUS nie informuje o powodach przedłużenia postępowania

Należy przypomnieć, że obowiązkiem organów administracji publicznej jest załatwianie spraw bez zbędnej zwłoki, w tym również ZUS. Tak powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę postępowania (np. wnioskodawcę). W przypadku przekroczenia terminu 30 dni na rozpatrzenie wniosku ZUS powinien pisemnie poinformować o powodach nieterminowego załatwienia sprawy.  Zapytaliśmy ZUS o powody braku decyzji w terminie. 

Zwolnienia z ZUSZUSKsięgowość