Łączenie etatów. Czy i kiedy można zawrzeć kolejną umowę o pracę?

Redakcja PIT.pl

Łączenie etatów to dość powszechna praktyka. Wiele osób zastanawia się więc, czy mając pracę np. na 1/2 etatu, mogą podjąć dodatkowe zatrudnienie u innego pracodawcy na podstawie kolejnej umowy o pracę. Odpowiedzi na to pytanie dostarcza Państwowa Inspekcja Pracy. 

Do Państwowej Inspekcji Pracy zgłosiła się pracownica z pytaniem: Jestem zatrudniona na 1/2 etatu na umowie o pracę. Chciałabym podjąć dodatkowe zatrudnienie w innym miejscu również na podstawie umowy o pracę. Czy mogę zawrzeć kolejną umowę o pracę?

Jak wyjaśnia PiP ,,W obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisu, który zakazywałby pracownikowi zawarcia więcej niż jednej umowy o pracę. Tym samym nie istnieje generalny zakaz zatrudnienia u więcej niż jednego pracodawcy. Pracownik może zawrzeć kilka umów o pracę z różnymi pracodawcami (a nawet z tym samym), pod warunkiem spełnienia pewnych wymagań. Zatrudnienie na więcej niż jednej umowie o pracę może bowiem podlegać ograniczeniom wynikającym z:

  • czasu pracy i odpoczynku

Zgodnie z art. 132 i 133 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdej dobie pracowniczej i co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu. Te ograniczenia mają jednak zastosowanie w relacji z tym samym pracodawcą. Jeśli pracownik zawrze drugą umowę o pracę z innym podmiotem, ponosi osobistą odpowiedzialność za zachowanie minimalnego czasu odpoczynku.

Łączenie etatów. Kiedy możliwe a kiedy nie

Źródło: shutterstock

Jeśli dwie umowy  o pracę z tym samym pracownikiem zawrze jeden pracodawca, powinien pamiętać, że muszą być zachowane odpowiednie przerwy w świadczeniu pracy, tak aby pracownik miał zagwarantowany odpoczynek. Inaczej może to być uznane przez organy kontrolne za próbę obejścia przepisów o czasie pracy i wynagradzaniu za godziny nadliczbowe – zwłaszcza gdy pierwotny zakres obowiązków pracownika będzie podobny do tego przypisanego do nowego zatrudnienia.

  • zakazu konkurencji

Jeżeli pracownik podpisał z pracodawcą umowę o zakazie konkurencji (na podstawie art. 101¹ k.p.), podjęcie zatrudnienia w innym podmiocie działającym w tej samej branży może naruszać postanowienia tej umowy i skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą.

  • zdolności do wykonywania obowiązków

Podjęcie równoległego zatrudnienia nie może wpływać negatywnie na jakość pracy oraz wywiązywanie się przez pracownika z jego obowiązków.

Zatem co do zasady przepisy prawa pracy zezwalają na pracę u dwóch różnych pracodawców i to nawet na dwa pełne etaty. Nie istnieją w tym zakresie prawne ograniczenia (chyba że określają je pragmatyki zawodowe, jak np. w przypadku urzędników). Co więcej, pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o podpisaniu drugiej umowy o pracę.

Pracownik ma przy tym niezależne uprawnienia w każdym z miejsc zatrudnienia. U każdego pracodawcy przysługuje mu m.in. prawo do urlopu wypoczynkowego, okolicznościowego, macierzyńskiego czy rodzicielskiego.

Ważne! Wyjątek od zasady braku obowiązku informowania pracodawcy o dodatkowym zatrudnieniu dotyczy pracowników młodocianych oraz kierowców, wobec których przepisy przewidują szczególne ograniczenia w zakresie podejmowania dodatkowej pracy.

Źródło: PiP

Umowa o pracęKodeks pracyFormy zatrudnieniaHome 5