
Czy rzeczywiście jest tak, jak mówi się w branży: „pokaż mi, jak wygląda Twoje ogłoszenie, a powiem Ci, czy znajdziesz dobrego pracownika”? Wygląd samego serwisu i ogłoszenia, intuicyjność procesu aplikowania, kompletność informacji na temat pracy i pracodawcy – ważnych czynników i elementów, na które kandydat zwraca uwagę jest wiele. Te wymienione szczególnie zyskują na znaczeniu, jeśli chodzi o poprawę konwersji.
Na co zwracają uwagę kandydaci?
Jakie są obecnie najważniejsze narzędzia employer brandingowe? Serwisy pracy i popularne job boardy – takie jak Aplikuj.pl. Skutecznie wykorzystywane przez pracowników mogą obniżyć koszty pozyskania pracowników. Ci ostatni swoją decyzję o przystąpieniu do rekrutacji opierają nie tylko o fakty. Ważne są też wrażenia i emocje.
- Rozbudowane profile pracodawców,
- spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
- wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.
Wymienione powyżej funkcje to sposób, w jaki portale pracy od lat wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia wśród kandydatów. Tak samo postępuje Aplikuj.pl, jeden z największych w Polsce portali z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z wielu różnych branż. Odwiedzający ten serwis znajdą na nim zawsze:
- aktualne oferty,
- jedną z największych baz z poradami dla pracowników i pracodawców,
- nowoczesne narzędzia ułatwiające poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy.
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
W jaki sposób Aplikuj.pl zwiększa efektywność publikacji ofert? Oto kluczowe elementy:
- mocna integracja,
- promocję w social mediach,
- wsparcie firm w employer brandingu,
- dostarczanie kandydatom rozbudowanych i obiektywnych informacji o pracodawcy.
Czy to jedyne funkcje, jakie może zaoferować serwis ogłoszeniowy? Jak zadbać o kandydata, aby czuł się dobrze od pierwszego kontaktu z firmą?
Dobre wrażenie? Zawsze idzie w parze z lepszą konwersją!
„Ludzie i relacje”, ale „konwersja i rekrutacja”? Czy „konwersja” tu pasuje? Koszty i złożoność procesu rekrutacji powodują, że także w tym procesie ustalamy wiele wskaźników:
- koszty pozyskania CV,
- retencja pracowników,
- wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego,
- jakość rekrutacji.
Ale to nie wszystko, najlepsi rekruterzy doliczają do kosztu skutecznej rekrutacji:
- źródło pozyskania kandydata,
- satysfakcję kandydata z procesu rekrutacji.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
Czy da się powiązać dużą skuteczność z dobrym wrażeniem? Za czym nie przepadają kandydaci o pracę? Poniżej najważniejsze „grzechy” popełniane przez rekruterów i portale ogłoszeniowe:

Aplikuj.pl, czyli wszystko o pracodawcy w jednym miejscu
Większość kandydatów, a w szczególności najmłodsze pokolenia na rynku pracy, ceni sobie informacje: chcą wiedzieć jak najwięcej o miejscu, do którego aplikują – jego kulturze organizacyjnej, misji czy warunkach pracy. Zanim jednak dojdzie do etapu researchu, pierwszym punktem styku kandydata z marką jest… serwis pracy. Często to właśnie tam po raz pierwszy dowiaduje się o istnieniu konkretnej firmy.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Dzięki Aplikuj.pl, w oparciu o liczne źródła zewnętrzne, pracę zespołu redaktorów oraz algorytmy AI kandydaci mogą sprawdzić kompleksowe informacje o potencjalnym pracodawcy:
- statystyki zawodów / stanowisk jakie poszukuje firma,
- benefity jakie oferuje najczęściej firma (historia ogłoszeń),
- linki do strony i mediów społecznościowych firmy,
- mapy dojazdu do siedziby i oddziałów,
- dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
- dane z KRS, GUS, CEIDG,
- opinie z Google,
- archiwalne ogłoszenia.
Dodatkowo, firmy, które posiadają rozbudowane (płatne) profile w Aplikuj.pl mogą liczyć m.in. na takie funkcjonalności:
- galeria zdjęć,
- filmy,
- sekcja opinii.
Kandydat 2.0: technologie i narzędzia
Co w działaniu serwisu pracy ma największe znaczenie dla kandydata? Oto najważniejsze elementy:
- dopasowana oferta,
- pełna informacja o ofercie,
- informacja o pracodawcy,
- wygodny i intuicyjny proces aplikowania.
W myśl tego Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował całkowicie nowe rozwiązania:
- Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
- Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
- Kreator CV (wzory do wyboru), czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
- Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
- Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
- Co najważniejsze, szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Jakość procesu aplikowania – atrakcyjność oferty – pracodawca. Dla wielu kandydatów te elementy są równoznaczne. Warto o tym pamiętać, myśląc o employer brandingu.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
artykuł sponsorowny