Każdy przedsiębiorca – oprócz obowiązków wobec fiskusa – ma też szansę realnie wesprzeć ważne inicjatywy społeczne. Wsparcie kultury, sportu czy edukacji może być nie tylko wyrazem odpowiedzialności biznesowej, ale również sposobem na legalne obniżenie podatku. Warto skorzystać z ulgi na sponsoring i pamiętać o korzyściach z niej płynących.
Płacąc podatki oczekujemy, że będą przeznaczone na finansowanie m.in. służby zdrowia, edukacji, infrastruktury, pomocy społecznej, kultury, czy sportu. Z pewnością niejednemu zdarza się narzekać na niedofinansowanie szpitali, infrastruktury sportowej, czy zły stan zabytków narodowych.
O ile finansowanie tego typu instytucji jest domeną państwa, może być również współfinansowane przez podmioty prywatne – zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Dla przedsiębiorców przewidziane są specjalne zachęty dla działalności sponsoringowej. Działania wpisujące się w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) jest nie tylko dobrze widziana u kontrahentów, lecz przynosi konkretną korzyść podatkową.
Odliczenie w PIT ulgi na sponsoring
Przedsiębiorcy, którzy w roku podatkowym ponieśli wydatki na działalność:
- sportową,
- kulturalną,
- wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
– mogą bowiem odliczyć od podstawy opodatkowania 50% poniesionych wydatków.
Stanowi to dodatkową preferencję, gdyż poza tym przysługuje im prawo do zaliczenia 100% poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Sumarycznie zatem przysługuje prawo do odliczenia 150% wydatków.

Źródło: Shutterstock
Koszty kwalifikowane do ulgi na sponsoring
Kosztami kwalifikowanymi są wydatki na:
-
działalność sportową:
-
finansowanie klubu sportowego niedziałającego w celu osiągnięcia zysku przeznaczone na:
-
realizację programów szkolenia sportowego,
-
zakup sprzętu sportowego,
-
pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
-
pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
-
sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
-
stypendium sportowego,
-
imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową;
-
działalność kulturalną:
-
finansowanie państwowej i samorządowej instytucji kultury,
-
finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne;
-
szkolnictwo wyższe i naukę:
-
finansowanie stypendiów za wyniki naukowe lub sportowe studentom i doktorantom,
-
ponoszenie za zatrudnionego pracownika opłat za studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach,
-
finansowanie wynagrodzeń studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów,
-
opłacania studiów dualnych
-
wypłata sześciomiesięcznego wynagrodzenia pracownikowi zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, będącemu absolwentem danej uczelni.
Ulga na sponsoring sposobem na niższy PIT za 2024 rok
Angażując się w sponsoring możemy zatem nie tylko okazać wsparcie lokalnemu klubowi sportowemu, czy przyczynić się do rozwoju działalności kulturalnej. Wartością, którą otrzymujemy w zamian jest zwiększenie rozpoznawalności naszej marki. Korzystamy przy tym ze zmniejszenia obciążeń podatkowych. Angażując się też w kształcenie pracowników poza zwiększaniem kompetencji, które mogą przełożyć się na wyniki naszej działalności, zwiększamy swoją atrakcyjność jako pracodawcy oraz korzystamy z preferencji podatkowej.
Podatnicy PIT mają czas do końca kwietnia, aby skorzystać z ulgi na sponsoring.
Rafał Knap, radca prawny, kancelaria Graś i Prawnicy
