Skip to content

Elektroniczna księgowość. Kolejna grupa przedsiębiorców z nowym obowiązkiem od 2027 roku

Od początku 2027 r. obowiązek elektronicznego prowadzenia ksiąg i ewidencji obejmie kolejną grupę przedsiębiorców. Nowe przepisy dotyczą dwóch obowiązków. Pierwszy związany jest z prowadzeniem elektronicznych ksiąg, drugi z przekazywaniem danych z tych ksiąg w formie ustrukturyzowanej do urzędu skarbowego.

ksiegowa kalkulator kawa obliczenia
Foto: Shutterstock, alinabuphoto

Rok 2027 będzie ważny w kontekście przejścia przedsiębiorców na elektroniczne księgi i ewidencje. Zgodnie z harmonogramem część przedsiębiorców już prowadzi elektroniczne księgi i w 2027 roku będzie musiała po raz pierwszy przekazać ustrukturyzowany plik do skarbówki. Kolejna grupa przedsiębiorców zostanie objęta obowiązkiem od 1 stycznia 2027 r. Będą oni prowadzić księgi i ewidencje elektronicznie za 2027 r., a po raz pierwszy przekażą je w ustrukturyzowanej formie w 2028 r.

Kogo obejmie nowy obowiązek? Elektroniczne księgi wprowadzane etapami

Obowiązek dotyczy prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPIR) lub ewidencji przychodów oraz ewidencji i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przy użyciu programów komputerowych. Obowiązek ten jest wprowadzany etapami.

– Od 1 stycznia 2026 r. – objął kolejną grupę podatników, m.in. podatników PIT zobowiązanych do składania JPK_V7M. Ta grupa po raz pierwszy przekaże dane z ksiąg i ewidencji w ustrukturyzowanej formie w 2027 r.

– Od 1 stycznia 2027 r. – obowiązek obejmie pozostałych podatników, w tym podatników PIT zobowiązanych do składania JPK_V7K (również podatników rozliczających VAT kwartalnie oraz podatników zwolnionych z VAT).  Będą oni prowadzić księgi i ewidencje elektronicznie za 2027 r., a pierwsze przekazanie danych nastąpi w 2028 r.

Na czym polegają zmiany?

Przedsiębiorcy, których obejmie nowy obowiązek, będą musieli prowadzić dokumentację przy użyciu programu komputerowego, a po zakończeniu roku zobowiązani będą do przekazania danych do urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie.

Jak tłumaczy resort finansów: ,,Podmioty prowadzące:

księgi rachunkowe będą zobowiązane do przesyłania:

  • JPK_KR_PD (księgi rachunkowe),
  • JPK_ST_KR (ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych)

podatkową księgę przychodów i rozchodów będą zobowiązane do przesyłania:

  • JPK_PKPIR (podatkowa księga przychodów i rozchodów),
  • JPK_ST (ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych);

ewidencję przychodów będą zobowiązane do przesyłania:

  • JPK_EWP (ewidencja przychodów),
  • JPK_ST (wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych).

Broszury informacyjne od Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało również broszury informacyjne dotyczące struktur JPK_KR_PD i JPK_ŚT_KR. Materiały wyjaśniają, jakie dane powinny znaleźć się w elektronicznej księdze rachunkowej oraz ewidencji środków trwałych, a także opisują poszczególne elementy struktur. Broszury dostępne są tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *