Minister Finansów ustalił szczegóły prowadzenia rachunkowości uproszczonej m.in. przez organizacje pozarządowe działające w sferze pożytku publicznego. Nie będą one zmuszone do prowadzenia pełnej rachunkowości z obowiązkiem ciągłego sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności.

Źródło: YAY foto
Od 1 stycznia 2016 r. organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz związki samorządów terytorialnych prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Prawo takie posiadają wyłącznie w przypadku, gdy:
- działają w sferze zadań pożytku publicznego, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
- nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
- nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego,
- osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
- działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
Decyzja o wyborze uproszczonej rachunkowości odjęte być musi w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym jednostka rozpoczyna prowadzenie ewidencji, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności. O decyzji jednostka zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym, przy czym zawiadomienie także lat następnych.
Zasady rachunkowości uproszczonej dla jednostek pożytku publicznego
Zgodnie z opublikowanym projektem rozporządzenia wykonawczego, jednostka prowadzić będzie musiała:
- zestawienie przychodów i kosztów,
- zestawienie przepływów finansowych,
- karty przychodów pracowników,
- wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
Dwa pierwsze sporządzane będą musiały być na drukach zgodnych z załącznikami do rozporządzenia, a karty przychodów oraz wykaz majątku – spełniać będzie musiał wskazane w rozporządzeniu warunki.
Rozporządzenie określa zasady opisu ewidencji uproszczonej, zasady rzetelności i prawidłowości jej prowadzenia, a także zasady zapisów oraz rodzaje dowodów księgowych, jakie dopuszczalne są w ramach ewidencji.
Pamiętać należy, że prowadzenie przez prowadzące uproszczoną księgowość podmioty:
- nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
- odpłatnej działalności pożytku publicznego lub
- działalności gospodarczej
– wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności.
Piotr Szulczewski, PIT.pl
