23.08 Promocja i reklama są kosztem
Spółka jest producentem leków, a także suplementów diety, wyrobów medycznych oraz kosmetyków. W celu reklamy i promocji produktów, zlecono prowadzenie szeroko pojętych działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych. Działania te obejmują m.in. organizację spotkań promocyjnych dla lekarzy lub osób prowadzących obrót lekami. W spotkaniach promocyjnych uczestniczyć mogą również pacjenci, jednak wyłącznie w tych sytuacjach, w których możliwość kierowania reklamy produktów do pacjentów nie jest ograniczona prawem. Spółka ma wątpliwości, czy koszt związany z zakupem usługi promocyjno-reklamowej polegającej na organizacji spotkań promocyjnych w odniesieniu do leków, suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu?
Odpowiedzią na pytanie spółki zajął się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (16.07.2010 r.; sygn. ITPB3/423-231/10/PS).
Zdaniem IS zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Wobec tego wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami.
Ponadto, dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie.
Bydgoska izba uznała, że jeżeli głównym celem organizacji przedmiotowych spotkań jest reklama i promocja oferowanych przez podatnika leków, suplementów diety, wyrobów medycznych oraz kosmetyków, to wydatki na ich organizację mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. A zatem ponoszone przez Spółkę wydatki na organizację spotkań w postaci:
- kosztów wynajęcia sali i wyposażenia jej w sprzęt konferencyjny,
- kosztów przygotowania i przeprowadzenia przez prelegenta wykładu lub prezentacji, oraz
- cateringu (symbolicznego poczęstunku) – mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Wydatki na usługi gastronomiczne w postaci symbolicznego poczęstunku można uznać za koszt podatkowy, o ile stanowią przejaw gościnności nie wykraczający poza główny cel tych spotkań.
W przypadku, gdy możliwość uczestniczenia w spotkaniach mają tylko wyselekcjonowani aktualni partnerzy handlowi spółki, i jeśli spotkania te zostały przygotowywane z myślą o budowaniu relacji z nimi, wydatki na ich organizację, w tym koszty usług gastronomicznych, mają charakter reprezentacyjny.
Reasumując, wydatki na organizację spotkań promocyjnych i reklamowych, w szczególności gdy dotyczą one przekazywania informacji o produktach spółki, elementów wiedzy medycznej na ich temat, spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy o CIT) oraz wykazania, stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy, racjonalności dla osiągnięcia przychodu.
Anna Pokrywczyńska
PIT.pl & VAT.pl
