Skip to content

Ryczałt może być trudniej dostępny. Kto straci prawo do tej formy podatku w 2027 roku?

Już w 2027 roku zmianie mają ulec zasady stosowania ryczałtu przez przedsiębiorców. Wszystko to przez najnowszą nowelizację ustawy o PIT, przyjętą przez rząd tydzień temu. Kto może stracić prawo do tej formy opodatkowania?

kalkulator, 2027, portmonetka,
Fot. Shakalina1 / Shutterstock

Rada Ministrów przyjęła 29 września projekt nowelizacji ustawy o PIT wprowadzający nie tylko zmiany w progach podatkowych, lecz również w ryczałcie. Według założeń nowelizacja ma objąć około 3,5 mln podatników. Co dokładnie ma się zmienić w kontekście ryczałtu i kto straci na zmianach?

<< Reforma podatkowa uderzy w przedsiębiorców? Tak. Niektóre firmy mogą realnie stracić …

Ryczałt tylko dla niewielkich działalności?

W uzasadnieniu do projektu, wprost można przeczytać, że głównym założeniem zmian ma być powrót do ryczałtu, jako uproszczonej formy opodatkowania, która dotyczyć będzie podatników prowadzących działalność w niewielkim rozmiarze. Ma zostać to osiągnięte poprzez powrót do limitu przychodów dla ryczałtu dla firm na poziomie 250 tys. euro (aktualnie 2 mln euro).

Jak tłumaczy Premier Donald Tusk:

– ,,Jeśli chodzi o ryczałt, wrócimy do wcześniejszego limitu przychodów, który wynosi 250 tysięcy euro rocznie, a więc też milion złotych. Mówiąc krótko, chcemy, aby to największe, najbogatsze, osiągające najwyższe przychody firmy i koncerny oraz płatnicy ryczałtowi, którzy są milionerami w sensie rocznym, zarabiają ponad milion złotych, żeby to oni przyjęli na siebie przynajmniej część sfinansowania tego projektu”.

<< Rząd wprowadza nowy próg podatkowy i zmienia CIT. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w podatkach

Ryczałtowcy pod presją. Kto w 2027 roku będzie musiał zmienić formę opodatkowania?

Ograniczenie limitu przychodów, który uprawnia do opodatkowania na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego budzi wiele kontrowersji. Najbardziej odczują ją przedsiębiorcy, którzy mają roczne przychody wyższe niż 250 tys. euro, ale jednocześnie mieszczą się w obecnym limicie 2 mln euro. Mowa w szczególności o firmach o dużej sprzedaży, które mogą obecnie korzystać z ryczałtu pomimo wysokich przychodów. Po zmianie przepisów mogą one całkowicie stracić możliwość wyboru tej formy opodatkowania i zostać zmuszone do zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne, czy podatek liniowy.  

Kto najwięcej straci na zmianach w ryczałcie?

Procedowana zmiana uderzy przede wszystkim w firmy generujące wysokie przychody. Mogą na niej stracić także dobrze zarabiający specjaliści B2B.

– Zmiany oceniam jako niekorzystne przede wszystkim dla części sektora MŚP. Pod hasłem bardziej sprawiedliwego systemu podatkowego proponuje się radykalne ograniczenie dostępu do ryczałtu – poprzez obniżenie limitu przychodów z 2 mln euro do 250 tys. euro. Najbardziej odczują to mikrofirmy świadczące usługi profesjonalne, m.in. informatyczne, medyczne, inżynierskie czy doradcze. Utrata ryczałtu może oznaczać istotny wzrost obciążeń podatkowych, zmianę zasad naliczania składki zdrowotnej, a przy odpowiednio wysokich dochodach również objęcie daniną solidarnościową, której stawka ma wzrosnąć do 5% – tłumaczy Agnieszka Zamaro-Wiśniewska, biegły rewident w Zamaro Tax & Accounting, ekspertka Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Co dalej z projektem?

29 września rząd przyjął projekt zmian w PIT. Nie oznacza to jeszcze, że nowe przepisy zaczną obowiązywać. Teraz projekt trafi do Sejmu, gdzie odbędą się kolejne czytania i głosowanie, a następnie zostanie przekazany do Senatu. Po zakończeniu prac parlamentarnych ustawa będzie musiała zostać podpisana przez Prezydenta, a następnie ogłoszona w Dzienniku Ustaw. Dopiero wówczas zmiany oficjalnie wejdą w życie. Zgodnie z projektem ma to nastąpić od 1 stycznia 2027 r. Nadal nie jest to jednak pewne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *