
Zakład Ubezpieczeń Społecznych prosi o zaktualizowanie swoich danych kontaktowych. Posiadanie błędnych danych w systemie ZUS może wpędzić nas w problemy.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o konieczności aktualizowania danych kontaktowych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i te, które działalności nie prowadzą. Posiadanie przez ZUS aktualnych danych kontaktowych jest ważne m.in. ze względu na ochronę danych osobowych.
Źródło: ZUS.pl
Pismo z ZUS wysłane na nieaktualny adres ze skutkiem prawnym
ZUS przypomina, że w świetle art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego, w toku postępowania na stronach ciąży obowiązek każdorazowego poinformowania o zmianach adresu – również tego elektronicznego. Doręczenie bowiem pisma na dotychczasowy adres odnosi skutek prawny. Jak uczula ZUS ,, jeśli Państwa adres nie jest aktualny, a my wyślemy na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie. Skutki jej doręczenia będą obciążały Państwa jako adresata. Dlatego - abyśmy mogli dostarczać Państwu korespondencję na właściwy adres – należy zgłaszać nam każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego.”.
Źródło: twitter.com/zus_pl
Błędne dane w ZUS - problem z ochroną danych osobowych
Problemem z jakim styka się ZUS jest również brak możliwości ochrony danych osobowych petentów. Posiadanie bowiem nieaktualnych danych adresowych powoduje, że ważne z punktu widzenia petenta informacje zostają wysyłane przez ZUS na nieaktualny adres i coraz częściej trafiają w niepożądane ręce. Zdaniem ZUS ,, W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia Państwa praw i wolności związanych z udostępnieniem danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne, w tym tak poważne jak kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe lub naruszenie dobrego imienia”.
Źródło: ZUS.pl
Jak zmienić dane adresowe w ZUS?
Zmiany danych adresowych najlepiej dokonać na dwa sposoby:
- Poprzez Internet,
- Osobiście w oddziale ZUS.
Najszybszą formą aktualizowania danych adresowych jest jednak droga internetowa. Aby zaktualizować dane za pośrednictwem komputera należy zalogować się do Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS, a następnie wypełnić tam wniosek ,,US-13 wniosek ubezpieczonego o zmianę danych identyfikacyjnych/adresowych". Więcej na temat tego, jak krok po kroku zaktualizować dane w ZUS znajdziesz na stronie ,,Jak dokonać zmiany danych identyfikacyjnych/adresowych ubezpieczonego".
Więcej o zmianie danych osobowych znajdziesz na stronach ZUS.pl:
- Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia - świadczenia długoterminowe,
- Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia - zasiłki,
- Jak dokonać zmiany/ korekty danych wykazanych w dokumentach zgłoszeniowych ubezpieczonego/członka rodziny,
- Jak dokonać zmiany/korekty danych wykazanych w dokumentach zgłoszeniowych płatnika podlegającego wpisowi do CEIDG,
- Jak dokonać zmiany/korekty danych wykazanych w dokumentach zgłoszeniowych płatnika podlegającego wpisowi do KRS.
/ na podstawie ZUS.pl