Od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE/eZUS udostępnione zostały funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.
Klientom, którzy mają profil na portalu PUE/eZUS i jednocześnie adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, ZUS przekazuje pisma wymagające potwierdzenia nadania lub odbioru na adres do doręczeń elektronicznych.
» E-Doręczenia: Już od stycznia 2025 r. obejmą wiele urzędów i instytucji
Po doręczeniu pisma na e-Doręczenia pismo jest przekazywane również na profil klienta na portalu PUE/ZUS.
Pisma, które są przekazywane na adres do doręczeń elektronicznych, na portalu PUE/eZUS zostaną umieszczone w skrzynce odbiorczej, na liście dokumentów odebranych. Pisma te są oznaczone jako: pismo z ZUS na e-Doręczniach.

Źródło: shutterstock
Jednoczenie zmieniły się zasady dostępu do pism kierowanych do klientów, którzy nie mają adresu do doręczeń elektronicznych i jednocześnie umocowali pełnomocnika albo kilku pełnomocników do załatwiania spraw za pośrednictwem portalu PUE/eZUS.
W przypadku gdy klient (mocodawca) ma pełnomocnika, kierowane do niego pisma, które wymagają podpisania Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), są przekazywane do odbioru na profil pełnomocnika. Dopiero po odbiorze pisma przez pełnomocnika (po podpisaniu UPO), jest ono prezentowane na portalu PUE/eZUS na profilu klienta (mocodawcy).
Pisma, które nie wymagają potwierdzenia odbioru (podpisania UPO) – tak jak dotychczas – prezentowane są na portalu PUE/eZUS w skrzynce odbiorczej, na liście dokumentów odebranych, zarówno u klienta (mocodawcy), jak i u pełnomocnika.
Źródło: ZUS
