Pobierz e-pity 2018

Zmiany w Ordynacji podatkowej przyjęte przez Rząd

20.03.2014 09:00 (aktualizacja: )

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra finansów.

Racjonalizacja i uproszczenie procedur podatkowych oraz uszczelnienie systemu poboru podatków – to najważniejsze cele zmian zaproponowanych w założeniach do projektu ustawy. Propozycje te z jednej strony są reakcją na bieżące, pilne potrzeby podatników, z drugiej – pozwolą sprawniej zwalczać oszustwa podatkowe i reagować na patologiczne zachowania.

 

Propozycje najważniejszych zmian:

  • Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych

Aktualnie pełnomocnik ma obowiązek złożenia pełnomocnictwa oddzielnie do każdej sprawy. Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko do konkretnej sprawy.
 

  • Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej

Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Takie raporty będą przekazywać, na żądanie organu w ramach toczącej się procedury, ci podatnicy, którzy księgowość podatkową prowadzą elektronicznie. Pozwoli to szybciej przeanalizować dane, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika. Przewiduje się długie vacatio legis w celu sprawnego przygotowania podatników do tej nowej formy kontaktu.
 

  • Unowocześnienie doręczania pism urzędu

Będzie możliwe m.in. wskazanie adresu do korespondencji (innego niż zamieszkania) oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy) przez doręczenie elektroniczne.
 

  • Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Klauzula pozwoli zwalczać sztuczne konstrukcje prawne, zwykle zawierające elementy zagraniczne, wykorzystywane zazwyczaj przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Celem klauzuli jest przede wszystkim prewencja. Przyjmuje się, że klauzula będzie miała zastosowanie, gdy transakcja została faktycznie przeprowadzona, a czynności prawne zmierzały do obejścia prawa podatkowego.

Klauzula jest powszechnie stosowana na świecie. Jej wprowadzenie zaleca Komisja Europejska. Polska należy do nielicznych krajów, które takich rozwiązań jeszcze nie wprowadziły. Realizując zalecenia Trybunału Konstytucyjnego, stosowanie klauzuli będzie powiązane z licznymi rozwiązaniami zabezpieczającymi, takimi jak: wydawanie na wniosek podatnika opinii zabezpieczających, niezależna od administracji, ekspercka Rada ds. Unikania Opodatkowania opiniująca sporne sprawy, niewykonalność spornych decyzji, wyłączna właściwość ministra finansów w sprawach klauzuli, możliwość korekty deklaracji w końcowej fazie postępowania podatkowego w zakresie stosowania klauzuli.
 

  • Przejęcie przez urząd kontroli skarbowej postępowania podatkowego prowadzonego przez urząd skarbowy

Zachowując obecny, wąski zakres dostępu urzędów skarbowych do informacji bankowych, proponuje się nowe rozwiązania proceduralne, które umożliwią przejęcie postępowania przez urząd kontroli skarbowej. Urząd ten posiada obecnie znacznie szerszy dostęp do danych bankowych. Procedura ta będzie stosowana wówczas, jeśli informacje uzyskane przez urząd skarbowy z banków, w ramach przysługujących im uprawnień, nie pozwolą na pełne wyjaśnienie sprawy.
 

  • Elastyczność właściwości miejscowej urzędu

Proponuje się wprowadzenie nowego rozwiązania umożliwiającego wyznaczenie jednego „wiodącego” urzędu w sprawach powiązanych podmiotów objętych właściwością miejscową różnych urzędów. Rozwiązanie to będzie stosowane w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia i ułatwi zwalczanie zorganizowanej przestępczości gospodarczej.
 

  • Racjonalizacja procedury interpretacji podatkowych

Zaproponowano m.in. wprowadzenie „grupowego” wniosku o interpretację, który pozwoli wyjaśnić wątpliwości dotyczące transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Dopracowana zostanie formuła interpretacji ogólnej. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych po wydaniu interpretacji ogólnej, proponuje się tylko potwierdzanie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej.
 

  • Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w imieniu podatnika

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników, zaproponowano umożliwienie technicznej zapłaty podatku przez podmiot inny niż podatnik – do wysokości 1000 zł. Ponadto dopuszcza się zapłatę podatku przez małżonka lub innego członka rodziny podatnika bez limitu kwotowego. W tych przypadkach przyjmuje się, że zapłata następuje ze środków podatnika, jeśli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości.
 

  • Otwarcie Rejestru Zastawów Skarbowych.

Rejestr Zastawów Skarbowych (zabezpieczenia na ruchomościach i zbywalnych prawach majątkowych) będzie dostępny dla każdego, nieodpłatnie przez internet. Dla zainteresowanych nadal pozostaje opcja formalnego, odpłatnego wypisu.

Źródło: KPRM