Zamieszanie wokół podatku w pilotażu skróconego czasu pracy. Ministerstwo odpowiada na wątpliwości

Sylwester Sacharczuk

Czy pracodawca biorący udział w pilotażu skróconego czasu pracy zapłaci większy podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną? Ta kwestia kilka dni temu była roztrząsana w mediach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) postanowiło się do niej odnieść.

Pilotaż skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia budzi duże zainteresowanie wśród przedsiębiorców i mediów. Jak już opisywaliśmy, można w nim dostać wysokie dotacje, nawet 20 tys. zł na pracownika. Pojawia się jednak dużo wątpliwości związanych z programem. Kilka dni temu w przekazach medialnych, m.in. w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, opublikowane zostały opinie ekspertów, według których pracodawca biorący udział w pilotażu skróconego czasu pracy zapłaci większe podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. 

Dotacja z Funduszu Pracy to przychód

Cytowana przez „DGP” Izabela Leśniewska, doradca podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego Alo-2, zwraca uwagę, że pilotaż jest finansowany z rezerwy Funduszu Pracy, natomiast „dotacja z Funduszu Pracy to dla przedsiębiorców podatkowy przychód”. 

Ekspertka zwraca uwagę, że dotacja stanowi podatkowy przychód, więc liczy się do podstawy wymiaru składki zdrowotnej przy wszystkich formach opodatkowania. Przywołuje jako podstawę prawną art. 12 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, gdzie jest napisane, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje i dopłaty. 

MRPiPS: pilotaż skrócenia czasu pracy nie ingeruje w przepisy podatkowe

Wywołane do tablicy ministerstwo odniosło się do tematu. „Pilotaż skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia nie ingeruje w obowiązujące przepisy podatkowe”. „Nie wprowadza ani nowych obciążeń, ani nowych ulg czy przywilejów podatkowych” – czytamy w stanowisku wydanym przez resort. 

Fot. Quality Stock Arts / Shutterstock

Przypomnijmy – celem pilotażu jest przetestowanie nowych modeli skróconego czasu pracy. Do programu mogą zgłosić się pracodawcy z całej Polski, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego. Do zdobycia są wysokie dotacje - na każdego pracownika objętego pilotażem firma może dostać nawet 20 tys. zł, a łącznie nawet 1 mln zł.  

Pracodawcy zainteresowani udziałem w programie powinni zaprojektować autorskie modele organizacji pracy dostosowane do swoich realiów, np. czterodniowy tydzień pracy, krótsze dni robocze, elastyczne godziny rozpoczęcia pracy lub dłuższe urlopy. 

Jakie kryteria trzeba spełnić  

W pilotażu mogą wziąć udział pracodawcy, którzy spełnią podstawowe warunki: 

  • Prowadzenie firmy przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
  • Zatrudnianie co najmniej 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę,
  • Objęcie projektem minimum 50 proc. pracowników,
  • Utrzymanie zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90 proc. określonego we wniosku stanu początkowego,
  • Utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w projekcie pilotażowym na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego (przez cały okres jego trwania),
  • Brak pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem.

Na co można wydać dotację 

Firma, która otrzyma dotację, może ją przeznaczyć na:

  • Koszty obsługi, np. działania informacyjno-promocyjne, koszty związane z obsługą projektu, w tym: koordynowania, rekrutacji uczestników, monitorowania, oceny i rozliczania. 
  • Koszty merytoryczne, np. badań, analiz czy ekspertyz dotyczące sposobu wdrożenia skróconego czasu pracy i oczekiwań pracowników oraz realizatora w tym zakresie, szkoleń dla pracowników związanych z testowanym rozwiązaniem, finansowania optymalizacji i automatyzacji procesów kluczowych dla możliwości skracania czasu pracy czy dofinansowania wynagrodzeń pracowników objętych pilotażem.

Duża popularność programu

Do pilotażu można zgłaszać się od 14 sierpnia do 15 września. Program budzi duże zainteresowanie wśród pracodawców. W pierwszym tygodniu od jego uruchomienia złożonych zostało 150 kompletnych wniosków. Kolejnych prawie 700 znajduje się w systemie w trakcie przygotowywania.

Nabór prowadzony jest w trybie otwartym – kolejność składania wniosków nie ma znaczenia, a wszystkie projekty są oceniane według tych samych wymagań.

Zestawienie projektów zakwalifikowanych do realizacji w programie zostanie ogłoszone do 15 października. Po tym dniu ma nastąpić podpisywanie umów z pracodawcami. Program został podzielony na trzy etapy: przygotowawczy (do końca 2025 roku), testowy (cały 2026 rok) oraz podsumowujący, który będzie trwał do maja 2027 roku.

Więcej informacji o programie można znaleźć na jego oficjalnej stronie. 

Wymiar czasu pracyPrawo pracySkładka zdrowotnaPodatek PITCITHome 3