Skip to content

Technologia a księgowość – czy automatyzacja może zastąpić człowieka?

Żyjemy w świecie ogromnych zmian, a w branży księgowej, ze względu na powtarzalność wielu procesów, bardzo szybko zobaczymy nową cyfrową erę księgowości. Nowoczesne narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja czy zaawansowane systemy księgowe – zautomatyzują procesy, zoptymalizują pracę i zwiększą efektywność. Automatyzacja może uwolnić czas, ale niektórzy obawiają się, że człowiek w księgowości nie będzie potrzebny. Wręcz przeciwnie, technologia to szansa na rozwój zarówno dla firm, jak i samych księgowych.

Jak technologia zmienia codzienność w księgowości?

Automatyzacja już teraz odgrywa istotną rolę w księgowości. Skracamy czas potrzebny na rutynowe zadania. Zamiast wprowadzać dokumenty ręcznie, wielu księgowych korzysta z automatyzacji systemu (OCR). Zamiast tworzyć raporty w Excelu, generuje je w systemach BI, a wyciągi bankowe wgrywa z plików MT940.

Technologia a księgowość - czy automatyzacja może zastąpić człowieka?
Źródło: shutterstock.com, autor: Munthita

Żyjemy bardzo szybko i bieżący dostęp do danych pomaga podejmować dobre decyzje. Dostęp online do dokumentów czy możliwość zdalnej współpracy z księgową powoli stają się coraz bardziej powszechne. Taka technologiczna zmiana oznacza konieczność uczenia się obsługi nowych technologii, ale to nie jest wyzwanie. Największym wyzwaniem jest nauczenie klientów obsługi systemów służących do generowania faktur i współpracy z księgową.

Automatyzacja – wsparcie czy zagrożenie dla księgowych?

Wiele osób w zawodzie księgowego dostrzega w automatyzacji wielką szansę na odzyskanie czasu. Wszyscy liczą, że czas ten będzie mógł zostać poświęcony na dalszy rozwój. Podczas gdy automatyzacja przejmie zadania powtarzalne, księgowi będą mieli czas na sprawdzenie oceny sytuacji finansowej klienta czy na zadbanie o relację z nim. W moim biurze po wprowadzeniu automatyzacji wyeliminowałam ręczne księgowanie dokumentów, a odzyskany czas przeznaczyłam na sporządzanie analiz i doradztwo biznesowe. Ta zmiana spowodowała, że księgowi zaczęli włączać się w interpretację danych, wyników i raportów. Są zapraszani do planowania i udzielają wsparcia w podejmowaniu decyzji.

Rozwój kompetencji cyfrowych – konieczność, czy dodatkowa umiejętność?

Rozwój umiejętności cyfrowych w księgowości to konieczność. Księgowi, którzy rozwijają kompetencje w zakresie obsługi nowoczesnych systemów księgowych, analiz danych czy wykorzystania systemów ERP, stają się nieocenionymi specjalistami. To wymaga zmiany nastawienia i gotowości do nauki nowych narzędzi. Rozwój cyfrowych kompetencji pozwala na pewniejsze poruszanie się w cyfrowym środowisku pracy, a także daje większą swobodę w zarządzaniu czasem, który dzięki automatyzacji można poświęcić na działania o większej wartości biznesowej.

Technologia i człowiek – partnerstwo przyszłości

Automatyzacja nie zastąpi człowieka, ale umożliwi mu pracę na wyższym poziomie. Dzięki niej księgowi mogą pełnić funkcję doradców i partnerów w rozwoju biznesu. Zadania powtarzalne zostaną uproszczone, co pozwoli skupić się na doradztwie strategicznym i bardziej złożonych analizach. Automatyzacja to szansa na lepszą organizację pracy i efektywność, ale przede wszystkim – na rozwój roli księgowego jako partnera wspierającego przyszłość biznesu.

Autorką artykułu jest Anita Gołębiewska, CEO Hive Tax Sp. z o.o.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *