W 2024 r. dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Najniższe pensje przekroczą 4200 zł

Artur Soboń w informacji przekazanej PAP wskazuje, że resort finansów planuje największą od lat nowelizację Ordynacji podatkowej. Jakie zmiany są planowane? I co może się zmienić? - wyjaśniamy
Jak powiedział PAP wiceminister finansów Artur Soboń, w resorcie finansów trwają prace nad dużą nowelizacją Ordynacji podatkowej.
Wiceminister Soboń wskazał, że „Procedowany w Ministerstwie Finansów projekt zmian w Ordynacji podatkowej jest największą od lat nowelizacją tej ustawy. Zawiera szereg rozwiązań służących uproszczeniu procedur podatkowych, zwiększeniu efektywności działania organów podatkowych, poprawie relacji między podatnikami i organami podatkowymi oraz doprecyzowaniu przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości”
Według przekazanych informacji w resorcie finansó trwają prace nad zmianami w Ordynacji podatkowej, które mają objąć zarówno podatników, jak i przesiębiorców.
„Traktujemy ten projekt priorytetowo. Chcielibyśmy, aby nowelizacja dokonała się możliwie szybko” – wskazuje wiceminister Soboń.
Jak wskazuje Artur Soboń „Prostsze sprawy będą mogły być załatwiane na wniosek podatnika w postępowaniu uproszczonym, co pozwoli na uzyskanie decyzji już w 14 dni. Kolejne rozwiązanie umożliwi umorzenie podatku przed terminem jego płatności. Aktualnie podatnik musi czekać z wnioskiem o umorzenie do czasu powstania zaległości podatkowej, co jest uciążliwe"
Źródło: Shutterstock
W ramach nowelizacji Ordynacji ma się pojawić możliwość zapłaty podatku za podatnika przez osoby spoza jego najbliższej rodziny do kwoty 5000 zł. Aktualnie limit wynosi 1 tys. zł.
Wiceminister wyjaśnia „Stworzy to szersze możliwości dla dokonywania zapłaty podatków bez konieczności angażowania do tej czynności podatnika” – stwierdził Artur Soboń. – „Proponujemy także istotną zmianę dot. nadpłat - podatnik nie będzie już musiał składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy wynika ona z korekty deklaracji. Obecnie, wraz z korektą deklaracji podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika z korekty deklaracji, ułatwi i uprości uzyskanie przez podatnika nadpłaty”
Wiceminister Soboń zapowiada zmiany w zakresie składania korekt PIT. Jak wyjaśnia: „Przewidujemy uproszczenie trybu korygowania deklaracji z urzędu przez organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających. Zrezygnujemy z konieczności doręczania podatnikowi uwierzytelnionej kopii skorygowanej przez organ podatkowy deklaracji. Zachowany zostanie jedynie obowiązek doręczenia informacji o zmianach wynikających z korekty, zawierającej pouczenie o prawie wniesienia sprzeciwu”
Projektowane zmiany mają na celu również m.in. zniesienie kompetencji naczelnika urzędu skarbowego do przeprowadzania kontroli podatkowej na rzecz rozszerzenia uprawnień organu podatkowego w ramach czynności sprawdzających. "Odejście od kontroli podatkowych prowadzanych przez naczelników urzędów skarbowych wiąże się ze wzmocnieniem i usprawnieniem czynności sprawdzających” – powiedział wiceminister finansów.
Według wyjaśnień wiceministra Sobonia resort finansów na bieżąco analizuje potrzeby dokonywania zmian legislacyjnych. Nowe regulacje mają na celu uproszczenie procesów rozliczeń podatkowych po stronie podatników.